Ouwe Syl 2 kampioen!

Wardy 3

28 mei 2022 14:30

S Zijlstra

Op zaterdag 28 mei 2022 won Ouwe Syl 2 met 1-0 van Wardy. Deze zege zorgde ervoor dat een stuk clubgeschiedenis werd geschreven, want het tweede werd kampioen!

Het was een spannend weekje voor de spelers en technische staf van Ouwe Syl 2. Aanvoerder Hendrik-Jan zou vanwege vakantie tegen Wardy ontbreken en ook o.a. Dylan (topscoorder) en Jelte-Jan (bijna topscoorder) waren vanwege blessures niet inzetbaar. Daarnaast was het onzeker of Wardy een team op de been kon brengen. Toen op zaterdag alle rookwolken waren opgetrokken bleek Wardy gewoon te komen en had leider Martin voor het tweede van Ouwe Syl maar liefst 15 spelers tot zijn beschikking. Daarnaast was om alle schijn van partijdigheid te voorkomen de scheidsrechter van dienst de Ferwerter Sytse, toevallig ook nog de zwager van de rechtsback van Wardy.

Tacticus van dienst was deze keer Anne, die met een 4-4-2 opstelling voor de dag kwam:

Bart

Friso                      Gerard                  Sjoerd-Jan          Arjen

Juan                       Oebele                 Taeke                    Rik

Dennis                  Anne

Wissels: Cas, Gerben, Martin & Theunis.

De afspraak was om fel te beginnen tegen Wardy en hoog druk te zetten. Wardy had namelijk zeven keer op rij gewonnen en het idee was snel te scoren om ze niet in de wedstrijd te laten komen. De eerste kans van de wedstrijd was voor Taeke, maar de door Anne voorgegeven bal kon niet worden binnengekopt. Even later was het wel raak: een prima voorzet van Juan (hij speelt met de week beter!) werd door Dennis benut. Prachtig, want Dennis was jarig en wat is er nu mooier om jezelf en het team zo’n cadeau te geven.

Na deze goal kon Ouwe Syl met iets meer ontspanning spelen en met name via de rechterkant gevaarlijk worden. De tandem Friso-Juan werkte prima, alleen de voorzetten en doelpogingen van beide mannen brachten niet meer goals. Vanaf links werd Ouwe Syl vervolgens ook gevaarlijk: de opstomende Rik kon met een voorzet Taeke net niet bereiken en even later was het Arjen (M’boua voor intimi) die van dichtbij de bal helaas overschoot. Wardy speelde met name de lange bal en kwam vrijwel niet in de buurt van keeper Bart.

Scheids Sytse was vandaag in een Engelse bui, dat wil zeggen: niet voor ieder wissewasje fluiten, maar veel door laten gaan. Dit tot frustratie van een aantal spelers van Wardy, die voor iedere buiteling graag een vrije trap wilden. Volgens de Ferwerters was Sytse ‘een hiel minne vent’, dus dat kan nog leuk worden bij het eerstvolgende dorpsfeest in Ferwert 😊

In de rust twee wissels: Gerben en Theunis voor Juan en Rik. Gerben op de rechtsback, Friso naar de rechtshalf en Theunis op de linkshalf.

De tweede helft was erg spannend, doordat Ouwe Syl er niet in slaagde de 2-0 te maken en Wardy via counters wat dichterbij keeper Bart kon komen. Anne en Dennis moesten geblesseerd het veld verlaten en ook Martin – die voor Anne inviel – moest na een kwartier spelen weer worden gewisseld. Ook aan de kant van Wardy waren er de nodige pijntjes, dus het spel lag nogal eens stil voor wissels en blessurebehandelingen.

Het vele publiek langs de lijn (het eerste speelde in Beetgum en daar stond niks op het spel, dus waarom zou je in hemelsnaam daar gaan kijken?!) sleurde Ouwe Syl door de spannende tweede helft. Theunis kreeg vleugels op de linkshalf, maar zijn brutale uithaal trof niet het doel. Uit een prachtige voorzet van Friso kopte Taeke de bal hard richting het doel. Dat was tenminste de bedoeling, maar de goal stond net twee meter de andere kant op. Jammer joh. Daarna nog grote kansen voor Juan en Rik (een schitterend diagonaal schot vanaf een meter of 30), maar geen goals. Het bleef spannend tot de laatste seconde, maar Oebele was werkelijk waar overal op het veld te vinden om duels te winnen en het centrale duo Sjoerd en Gerard was vandaag niet te passeren!

In de laatste minuut moest Gerben nog even handelend optreden en een Wardiaan vloeren. De spanning was om te snijden, maar de uit de toegekende vrije trap ingeschoten bal was een eenvoudige prooi voor keeper Bart, dus kampioen!

Wat een seizoen was het. Een aantal potjes zeer eenvoudig gewonnen van tegenstanders die nooit trainen, maar ook lastige en vervelende wedstrijden tegen zeurende en zuigende tegenstanders. Dieptepunt was het 4-3 verlies tegen CVO (complete off-day aan de Sylster kant), het hoogtepunt van het seizoen was de 1-6 overwinning op Broekster Boys. De Broek stond vrijwel het gehele seizoen bovenaan, maar na de 1-6 met fantastisch voetbal pakte Ouwe Syl de koppositie, om die vervolgens niet meer af te staan.

Na ruim 15 jaar weer een kampioenschap voor het tweede, heerlijk!