Komt Ouwe Syl in de overwinningsflow?

CVO 1

5e klasse B

7 mei 2022 14:30

R. Koole

Sportpark Froubuurt
Waling Dykstrastraat 19
9077SN
VROUWENPAROCHIE

Het is 7 mei, een mooie zaterdagmiddag en de derby tegen de buren uit Vrouwbuurt staat op het programma. De thuiswedstrijd had Ouwe Syl nipt gewonnen en het beloofde dan ook een spannend potje te worden. CVO wist een week eerder een 3-0 achterstand tegen Beetgum om te buigen tot een gelijkspel en de week er voor werd Frisia aan de zegekar gebonden. Er mocht dus flink wat tegengas verwacht worden. De Sylsters daarentegen beginnen ook lekker te draaien.

Om half drie blaast de ietwat corpulente scheidsrechter Koole op zijn fluit en de wedstrijd kan beginnen. Al gauw blijkt CVO vandaag niet opgewassen tegen de stootkracht van de Sylsters. Ouwe Syl pakt het initiatief en raakt dit de hele wedstrijd niet meer kwijt. CVO is machteloos tegen de fris ogende formatie van Pier en Rein. Het moet gezegd worden dat de eerste doelpunten al vroeg vallen, en dat geeft niet echt een boost aan het zelfvertrouwen van de mannen van CVO. In de tweede minuut is men achterin niet wakker, de verdedigers klungelen wat af en Auke is er als de kippen bij. Hij speelt direct Remco in en als de jonge Kooistra afdrukt ben je als keeper vaak gezien. Zo ook nu, 0-1. Een tik die aankomt. Men is nog niet van de schrik bekomen of ook de tweede bal ligt in het netje. Een vrije trap van Thomas valt precies goed op de kruin van Wesley, 0-2. Ouwe Syl is heer en meester maar niet alles is bingo. Auke zoekt de één-twee met Matthijs maar Gerrit Lieuwe redt met zijn benen. Een vrije trap van Gerbrand wordt koppende net gemist. De goed spelende Friso steekt Matthijs weg, zijn voorzet komt bij Auke maar helaas net geen doelpunt. Wederom zit Friso kort en weer is het Matthijs die ontvangt, Auke’s doelpoging gaat net naast. Een schot van Kees gaat hoog over. Het zijn slechts een aantal van de vele kansen die Ouwe Syl krijgt. CVO wil wel maar is onmachtig. Meester Gerrit (eens een meester, altijd een meester!) Strikwerda ziet met lede ogen aan dat een aantal van zijn voormalige pupillen uit groep 8 hem vandaag de baas zijn. Na zes weken blessureleed kan ook hij het verschil niet maken. Net voor rust lijkt Ouwe Syl toch nog de derde te maken en de wedstrijd in het slot te gooien. Een voorzet van Wesley komt precies op de kop van Auke. Gerrit Lieuwe kan maar net pareren.

In de tweede helft verandert er weinig aan het spelbeeld. Ouwe Syl ‘staat’ goed. Nanne heeft de touwtjes achterin stevig handen en kan op deze wijze tot zijn vijftigste meevoetballen, Berry lijkt al jaren in het centrum te hebben gestaan. Dennis keept sober maar maakt geen fouten, prima keepertje hoor! De tandem Thomas en Wesley wordt iedere week beter en fungeert als motor van de ploeg. En voorin zijn we levensgevaarlijk met Matthijs, Auke en Remco die voortdurend bijsluiten.

Het begint in de tweede helft wederom voortvarend. Matthijs zet de aanval op, vindt Kees die op zijn beurt afgeeft aan Auke, de keeper heeft een antwoord op de poging van de sterke Heidinga. Een vrije trap van Thomas, Wesley kopt voorlangs, het is wachten op meer doelpunten. Weer is het Auke die doorkomt, maar weer redt Gerrit Lieuwe. De wedstrijd wordt feller, en de duels worden pittiger maar Koole heeft de kaartjes vergeten. Na 65 minuten probeert Simon van der Ley met een schotje Dennis te verrassen maar dat gaat vandaag niet lukken.

Auke krijgt de bal, vindt Matthijs die doorgeeft op zijn oudste broer, Remco mag afdrukken maar deze poging gaat net naast. En dan krijgen we toch de derde treffer. Een ingooi van Remco komt bij Matthijs, de junior weet wat ruimte te maken, speelt zich vrij en drukt af, Gerrit Lieuwe laat de bal onder zijn lichaam doorgaan, 0-3. Vijf minuten later is het ook 0-4. Thomas vindt Matthijs die doorsteekt op Auke. En dan zien we iets moois, het doet denken aan Messi vs Boateng, Barca vs Bayern. Auke verschalkt Eelco Voolstra die ter aarde stort zoals Boateng dat ook liet zien. En ja dan schiet Auke de bal wel binnen hé? Hij is daarna helemaal los. Een prachtig stiftje eindigt tegen de lat, (al had een bal breed ook gekund), de rebound van Wesley gaat net naast. Er wordt gewisseld. Lars, George en Sybe komen in het veld.

Een poging van de ijverige George komt in de handen van de keeper, het slotakkoord is voor de Sylsters. Een corner van Remco, Wesley kopt de bal voor - Lars loopt er handig onderdoor en Auke kopt de 0-5 binnen.

Een stevige Sylster overwinning in de derby. Vriend en vijand waren het er over eens dat het verschil vandaag te groot was. Alweer drie punten, de derde plek is binnen handbereik en geeft recht op nacompetitie. Het lijkt er op dat de Sylsters net op tijd in de overwinningsflow komen? En wie wil er nou niet een mooie slotakkoord geven aan dit seizoen?

Supporter Jenne (Jelle was op vakantie)