Een mooi verjaardagscadeau!

Van Egmondstraat 28 A
9078VG
OUDEBILDTZIJL

Zaterdag 30 april trad Ouwe Syl aan tegen Frisia ZM. De Sylsters werden in de uitwedstrijd op de Magere Weide van het kastje naar de muur gespeeld en ook vandaag zou het weleens een pittig potje kunnen worden. Maar toen beide teams het veld opkwamen zagen we een ander Frisia. Een flink aantal spelers die in de thuiswedstrijd meededen gaven nu geen acte de préséance. Het leek een beetje op een veredeld campingelftal. De sympathieke trainer Martin Westerhof gaf vooraf aan dat er zelfs een jonge kerel van 57 jaar tussen liep! En zo liepen er nog een paar bijna bejaarde spelers tussen. Het leek de voorbode op een mooie Sylster middag met een hoop doelpunten. De lakskûntsies hadden de uitshirts vergeten en dus werd het shirtje omgedraaid.

Het is half drie en de wedstrijd kan beginnen. Ouwe Syl pakt ietwat weifelend het initiatief. In plaats van de tegenstander af te jagen en er boven op te klappen, is het onzeker wat de Sylsters in de eerste helft lieten zien. En als oude rotten ruimte krijgen, blijkt dat ze ook verdraaid goed kunnen voetballen. Ouwe Syl geeft teveel ruimte weg en voorin lopen een paar spitsen die het netje vaker dan één keer hebben laten bollen. Op het middenveld raakt Ouwe Syl de bal kwijt. Frisia schakelt, Gerbrand probeert te herstellen maar wordt uitgespeeld. Dennis weet de eerste poging tegen te houden maar de rebound is voor Patrick Hoving, 0-1. Het is een streep door de rekening voor de mannen van Pier en Rein. De Sylsters pakken vervolgens wederom het initiatief. Gerbrand krijgt een schietkans maar hij raakt de bal teveel met de binnenkant. Thomas stuurt Kees weg maar de voorzet is net niet goed genoeg. Er lijkt iets van druk te komen en dan is daar wederom Frisia, weer een onderschepping. Nanne wordt nu het bos ingestuurd en ja hoor de 0-2 ligt in het netje. Nu is het Willem Mollema die scoort. De Frisianen halen na twee pogingen een maximale score.

Ouwe Syl stroopt de mouwen op en zal uit een andere vaatje moeten tappen. Auke speelt een mannetje uit en schiet met links net over. En dan oei, weer komt Frisia er snel uit, gelukkig is Dennis betrouwbaar en hij weet deze poging te verijdelen.

Een corner van Auke wordt net aangetikt door de keeper en Matthijs krijgt het net niet voor elkaar om de bal te controleren. Wesley speelt Auke in, de dribbelkoning is even ‘los’ maar de pass op Lars is net te hard. Ouwe Syl krijgt een corner die wordt afgeslagen, Kees krijgt de bal, heel Frisia roept buitenspel en Matthijs krijgt een geweldige kans, ietwat onder de indruk schiet hij naast. Auke probeert een penalty te versieren maar tegenstander Vos bijt hem toe ‘dat we hier niet in de Champions League zijn’. En dan komt toch de verdiende aansluitingstreffer. Wesley schiet hard op de goal, de goede Leeuwarder keeper pareert maar Lars is er als de kippen bij om weer een doelpuntje mee te pikken, 1-2. Ouwe Syl ontwikkelt nu wel de juiste druk en dit belooft wat voor de tweede helft.

Sipke en Remco zijn in het veld gekomen voor Kees en Lars. De eerste minuten is Ouwe Syl nog niet wakker, de Frisianen hebben bijgetankt, zijn op adem gekomen en laten weer even zien wat ze verdraaid goed kunnen: doelpunten maken. Patrick Hoving jaagt de bal voor de tweede keer achter Dennis, 1-3….., dit wordt een zware bevalling. En vlak daarna nog een kans, Sipke wordt uitgespeeld, gelukkig gaat het schot voorlangs. Dan is het licht ook bijna uit bij de Leeuwarders, de krachten vloeien weg en de Sylsters klappen er op. Er komen kansen en het is aan de doelman van Frisia te danken dat de ploeg lang in de race om de punten blijft.

Auke vindt Wesley, Snipes geeft direct door, maar in plaats van de bal breed te leggen gaat Auke voor eigen succes en dat lukt vandaag steeds net niet. De kracht van Auke zou vele malen meer benut kunnen worden als hij wat meer oog voor zijn medespelers heeft! Vlak daarna komt Ouwe Syl dichterbij. Nanne speelt Matthijs in en de deze week 17 jaar geworden junior vindt het netje door de keeper te poorten, 2-3. Ondertussen is George Pars in het veld gekomen voor de moegestreden Friso. Een aanvallende wissel, George is veelal op de rechtsbuiten te vinden en hierdoor wordt er direct meer druk ontwikkeld. Het is George ook die de gelijkmaker inleidt: hij rommelt lekker door aan de rechterkant, vindt Matthijs die op prachtige wijze de keeper verschalkt en zo zichzelf op een prachtig verjaardagscadeau trakteert, 3-3. Ouwe Syl ruikt de overwinning. Schoten van Remco, Auke, Wesley belanden nog niet in het netje maar we krijgen hulp uit onverwachte hoek. Het is een wat vreemd assistje van Matthijs, de linksback van Frisia vindt dat blijkbaar ook en hij probeert alles te doen om de jonge aanvaller geen derde te laten maken, en ja dan raakt hij de bal verkeerd en deze valt prachtig in het netje, 4-3. Een terechte uitslag maar het moest vandaag van ver komen.  Er komt weer wat schwung in de ploeg en dat is zeker nodig om mee te doen voor de prijzen.

Supporter Jelle