VV Ouwe Syl pakt koppositie in topper tegen SC Lions´66

Lions'66 1

30 oktober 2021 15:00

P. Maas

Zaterdag 30 oktober, er staat een aardig potje op het programma. Zelfs Omrop Fryslân is aanwezig om verslag uit te doen. Nummer 1 tegen nummer 2. Lions is favoriet. De mannen scoren makkelijk en staan zonder puntverlies ongeslagen bovenaan.

Voorafgaande aan de wedstrijd krijgt oud-trainer Gerrie de Boer een bloemetje en een vaantje uitgereikt uit handen van voorzitter Natascha. Een mooi gebaar voor gedane arbeid. Helaas lopen privé-situaties soms zo dat een afscheid noodzakelijk is.

Het veld is zwaar, de regen heeft haar werk gedaan. Het speelt de Sylsters in de kaart. In de eerste 10 minuten zien we dat niet terug. De mannen van Pier en Rein staan onder druk en hebben niets in te brengen. Lions is heer en meester. Middels een overrompelend begin proberen de mannen van trainer Mike Rozendal direct het verschil te maken. Een scrimmage voor de goal zorgt voor een aantal hachelijke momenten, maar de schade blijft beperkt  tot een bal op de lat die gelukkigerwijs niet binnen valt. Dit belooft wat, maar het offensief bloedt al snel dood. De Sylsters komen in het duel en dat is precies iets wat de Lionellen willen voorkomen. Achterin staan Berry, Tiemen, Bindert en Sybren hun mannetje, en als er een bal doorheen slipt is Dennis paraat. Op 6 speelt Snipes een ‘sterke’ wedstrijd tot irritatie van de tegenstander. Ouwe Syl kruipt uit haar schulp en meldt zich steeds meer aan het front. En daar komen ook de zwaktes van de tegenstander boven drijven.

De verdedigers krijgen een onverwachte moeilijke middag tegen Auke en Matthijs, de spitsen zijn bij tijd en wijle ongrijpbaar. De aanvoer vanuit middenveld wordt steeds beter en dan zie je het zaadje groeien. Het zaadje van hoop, van ‘de-drie-punten-blijven op Ouwe-Syl’, van we gaan het met elkaar doen. Na een speldenprikje is het de eerste de beste goede aanval raak. De ongrijpbare Auke schiet in de 28ste minuut op de goal, de keeper pareert maar Matthijs is er als de kippen bij en behoudt het overzicht. Met links bedient hij Remco, de ‘kleine kroegbaas-in-de-dop’ schiet de bal via de paal binnen, 1-0. De reservespeler en begeleiding veren op uit de dug-out. Je ziet dat de Leeuwarder kopjes wat gaan hangen, temeer omdat dit beeld niet past bij het verwachtingsbeeld.
Er ontstaan kleine irritaties maar Ouwe Syl blijft uitstekend bij de les. Een aantal minuten later krijgt Ouwe-Syl een corner, Remco neemt de bal en Tiemen laat zien wat hij uitstekend kan. Op mooie wijze verschalkt hij koppend de verdedigers en ook de keeper, 2-0. Alles wat Ouwe-Syl heet is in extase, het lijkt te mooi om waar te zijn. Enkele tegenstanders worden meer en meer geïrriteerd. Kleine trappende en slaande bewegingen die niet op het veld horen worden getolereerd. Scheidsrechter Maas heeft de broek vol, vooral het gezever tegen de arbiter wordt als irritant ervaren. De leidsman kan het vandaag niet goed doen in de ogen van de verliezende tegenstander.

Na de thee probeert coach Mike Rozendal een en ander om te zetten. Lions heeft weliswaar een veldoverwicht, maar weet daaruit totaal geen rendement te halen doordat het achterin bij de thuisploeg staat als een huis. Ouwe-Syl straalt iets onoverwinnelijks uit, terwijl Ljouwerters een totale offday beleven, waarbij niets lukt. Ouwe Syl laat uitstekend spel zien, verdedigend staan de mannen uiterst compact, bovendien er wordt veel energie in de wedstrijd gestopt. En, voorin zijn de spitsen vandaag onnavolgbaar! Na een kwartier is de Leeuwarder storm gaan liggen. Resultaat: geen kansen weggegeven en Ouwe Syl krijgt steeds meer de controle! In de 69ste minuut betaalt dit zich uit.

Auke vindt zijn maatje voorin en Matthijs ontvangt de bal. De 16-jarige junior heeft nog twee verdedigers en de keeper voor zich, maar weet op magistrale wijze een doelpunt te maken. Eerst speelt de jongste Helfferich op het wedstrijdformulier de centrumverdediger uit en snelt daarna ook nummer 2 voorbij, vervolgens komt de keeper in beeld, met man en macht proberen ze de jonge man de bal te ontfutselen, iets wat niet gaat lukken. De keeper wordt ook uitgespeeld en met een simpele voetbeweging ligt de 3-0 in het mandje. Machtig mooi! Iedereen begrijpt dat de wedstrijd gespeeld is. Pier brengt een aantal wissels. Nanne, Sjoerd en Dennis komen in het veld en lossen de spelers met pijntjes af. Even lijkt het er op dat ook Jelmer zijn rentree gaat maken na lang en veel blessureleed. Maar het blijkt vandaag niet nodig. Het is wel hartstikke mooi dat hij weer bij de selectie zit!

Lions maakt nog wel een doelpuntje. Een discutabele vrije trap wordt door Denzel Dijkstra, kort voor tijd, hard in geschoten buiten het bereik van Dennis. 3-1 einduitslag. Ouwe Syl pakt de koppositie. De Lionellen druipen af met het staartje tussen de benen, het is een beetje anders gelopen dan vooraf gedacht.

Moai wurk mannen! Der keapje wy ien op.

Aldus een toeschouwer