Ouwe Syl wint ook 2e bekerwedstrijd

Rypsterdyk 23
9036JE
MENAAM

Na de uiterst knappe en terechte zege thuis tegen SC Berlikum (2-1), moest Ouwe Syl 1 zaterdag 10 september opnieuw vol aan de bak. Foarut, waarvan de Bilkerts vorig jaar nog verloren, mag gerust een geduchte opponent worden genoemd. De situatie vooraf is dat beide teams de volle winst in de eerste bekerronde hebben gehaald. Berlikum won daarbij met 4-6 van Beetgum.

Wat een prachtig affiche had moeten worden, bleek achteraf toch een vrij eenzijdige wedstrijd, waarin Ouwe Syl met name in het eerste bedrijf de Menaldumers op alle fronten aftroefde. Vanuit een oerdegelijke en vooral gesloten defensie, werd er steeds naar de juiste oplossingen gezocht. En wanneer dat vooruit even niet lukte, dan werd de aanval via prima balcirculatie opnieuw vanuit de organisatie gezocht.

Iets over de helft van de eerste helft zet Matthijs Helfferich Ouwe Syl fraai op 0-1. De ietwat aangeslagen verdediging moet net voor het half uur spelen opnieuw capituleren, deze keer op een droge schuiver van Remco Kooistra, 0-2. Wanneer Auke Heidinga in de 39ste minuut de stand naar 0-3 tilt, lijkt de tweede helft een formaliteit.

Bij Ouwe Syl blijft Wesley van Empel achter in de box, dit nadat hij kort voor rust aan de grote teen geblesseerd raakt, good old Hendrik Jan v/d Meij komt hem aflossen. Met een drietal wissels hoopt de thuisclub het tij in de tweede helft te kunnen keren. De intenties zijn aanvallend, maar lopen na 50 minuten opnieuw een enorme deuk op. Opnieuw is Matthijs een plaaggeest voor de verdedigers, én zet zijn team in een wel heel comfortabele zetel, 0-4.

Foarut redt na een uur spelen via een afstandsschot van Jorrit Boomsma nog wel de eer, maar komt niet meer echt in de wedstrijd(1-4). Helaas moet ook spits Auke Heidinga er met een lichte blessure af, Sjoerd Jan v/d Meij wordt zijn vervanger.

Met de volle winst moet Ouwe Syl de laatste poulewedstrijd aantreden tegen oude bekende Beetgum (17-09-2022). Op basis van de laatste ontmoeting in Beetgum (4-1 verlies) heeft de equipe van Pier en Bertus iets goed te maken.

Foto's: Selina Faber