Ouwe Syl kan geen potten breken in Kollumerzwaag

Beukerstrjitte 2
9298PS
KOLLUMERZWAAG

De ene wedstrijd is de andere niet, het is een dooddoener die zaterdag maar al te waar bleek. Een week geleden werd WTOC op de slachtbank gelegd. Een klinkende 8-0 overwinning leek een impuls te geven voor de wedstrijd tegen Friese Boys. Maar niets bleek minder waar. Friese Boys is natuurlijk geen WTOC maar de Sylsters hebben geen moment aanspraak gemaakt op de wedstrijdpunten. De ploeg van Ayelt van Zuiden was de bovenliggende partij. Met name de nummer 10, Nick de Graaf bleek een lastpost voor de defensie van Pier en Jelmer (Bertus is op vakantie) en ook spits Dirk Greijdanus was moeilijk van de bal af te krijgen. Ouwe Syl kent nog al wat pijntjes. Sybren liet verstek gaan door een pijnlijke voet, Tiemen is weliswaar op de weg terug maar was nog niet wedstrijdfit. Kees kampt met de naweeën van een operatie, Oebele is in Frankrijk en ja ‘dan hâldt it net oer’.

Friese Boys gaf druk naar voren en had regelmatig een mannetje extra. Eén diepe spits en veel lopende mensen er om heen. Het spelletje van de Boys bleek lastig te verdedigen. In de eerste minuten leek er nog niet zoveel aan de hand. Het spel golfde wel wat op en neer. Gerbrand testte keeper Jelmer Boorsma maar het schot mist kracht. Pogingen van Wesley en Thomas zijn ook niet dusdanig dat de keeper overstuur wordt. Friese Boys komt er af en toe scherp uit, de Bildtse verdedigers weten veel tegen te houden maar in de 11de minuut is het raak maar wel door eigen toe doen. Thomas neemt een vrije trap op het middenveld wel erg onhandig, Friese Boys verovert de bal in de kluts en schakelt snel bij, Nick de Graaf komt aan de bal, gelegenheidsback Sipke staat aan de buitenkant te dekken en de nr. 10 krijgt zoveel tijd dat hij de bal beheerst onder Dennis kan doorschuiven, 1-0. Friese Boys is los en Ouwe Syl moet bijschakelen. Met kunst- en vliegwerk proberen Sjoerd en Berry de aanvallen van de thuisploeg te ontregelen. Dennis krijgt werk genoeg maar het blijft bij dat ene doelpunt. Berry is snel en kan daardoor veel corrigeren. Ook beide backs Gerbrand en Sipke hebben de handen meer dan vol door de aanvullende acties van de lopende voorwaartsen. Voor in weet Ouwe Syl te weinig een vuist te maken. Auke ligt aan de ketting, Lars mist ervaring en fysieke stootkracht en Matthijs heeft nog last van de naweeën van corona. Toch komt een beetje uit het niets de gelijkmaker. Matthijs maakt een actie op de rechterkant en wordt neergelegd door de linksback van de Boys. Het linkerbeen van Remco brengt de bal hoog in het doel en keeper Boorsma ziet er niet goed uit, hij laat de bal vallen en Wesley staat er dan toch om de bal binnen te tikken, 1-1. Een beetje tegen de verhouding in, maar ach daar maalt geen Sylster om. Even worden de rollen omgedraaid. Auke speelt zijn mannetje uit en zet de bal voor, de achterwaartse kopbal van Thomas gaat net naast. Daarna pakt Friese Boys wederom de regie. Een kopbal van Dirk Greijdanus gaat maar net naast. Gelukkig Dennis pakt de nodige ballen waardoor we de rust halen met een gelijke stand.

Na de rust moet Remco ‘iten side’ en komt Hendrik Jan in het veld. De eerste minuten in de tweede helft zijn tekenend voor de wedstrijd. Ouwesyl verliest de bal op het middenveld, Berry probeert te herstellen en geeft onnodig een corner weg. De corner wordt hoog in de doelmond gebracht. Dennis bokst half, een tweede corner is het gevolg. Wederom wordt de bal ingebracht, de Sylster verdedigers zijn niet alert en Dirk Jan Heidstra weet wel raad met deze kansjes, 2-1. Een paar minuten later komt Ouwe Syl wederom niet erg sterk voor de dag. Het begint bij een bal van Hendrik Jan, hij speelt de bal in de voeten van de opkomende rechtsback, deze zet direct Nick de Graaf aan het werk, Sipke staat te ver van de man en kan niet meer herstellen. Nu is het Pieter van der Zwaag die afmaakt, 3-1. De wedstrijd lijkt gespeeld. Even niet bij de les, even niet kort genoeg in het duel, even niet goed staan en dan sta je zomaar achter.

Pier probeert de bakens te verzetten. Nanne komt in de spits voor Lars. Het begint niet al te rooskleurig. Wederom Friese Boys komt over de rechterkant, de bal wordt voorgezet en Dennis reageert flitsend waardoor het geen doelpunt wordt. Dan komt er toch wat druk van Ouwe Syl. Hendrik Jan vindt Nanne, zij poging is een prooi voor de keeper. Matthijs speelt een mannetje en vindt zijn grote broer Thomas, de voorzet is goed en Matthijs legt klaar voor Auke die met links de spanning terug lijkt te brengen, 3-2. Sjoerd wordt er voorin bij gezet als extra man. De poging is goed maar Ouwe Syl creëert te weinig om keeper Boorsma overstuur te maken. Kleine kansjes vallen net niet goed en Friese Boys wordt vandaag de terechte winnaar. Wy koene hjoed gjin potten brekke!

Dinsdagavond wordt de bekerkraker vv Ouwe Syl – Wykels Hallum gespeeld. Een mooie ontmoeting tussen twee buurdorpen. Daar zijn jullie toch ook weer bij?