Mouwen opstrûpe!

Ternaard 1

29 april 2023 14:30

B. Oord

vv Ouwe Syl – vv Ternaard is een wedstrijd waar de nodige belangen op het spel staan. Ternaard moet winnen om nog een kans te maken niet direct te degraderen, Ouwe Syl moet winnen om van die ‘verhipte’ nacompetitieplekken af te komen. Beide ploegen kennen geen gemakkelijk seizoen. De Sylsters hebben te weinig laten zien om aanspraak te maken op de bovenste plaatsen. Ook Ternaard heeft veel ongemak gekend door blessures en schorsingen (al heb je daar natuurlijk zelf invloed op).

Het is prachtig weer voor een mooi potje voetbal, het veld ligt er prachtig bij en it kin mar oangean. In de eerste minuten pakt Ternaard brutaal het initiatief en dit resulteert in een enorme kans. De bal komt via het middenveld door, de pass op Roel Hoekstra zorgt er voor dat hij alleen voor Dennis verschijnt. De poging van Hoekstra is prima maar Dennis heeft een prachtige redding in huis. Het blijft 0-0. Het is een van de wapenfeiten die bepalend zijn voor het verdere verloop van de wedstrijd. Vanaf dat moment verandert er iets. Je ziet het gebeuren. De Sylsters gaan uit een ander vaatje tappen. Hoe het kan ik weet niet maar na een kwartiertje is het klaar met Ternaard. De mouwen wurde opstrûpt en dan giet it oan. Er wordt gevoetbald, aanval op aanval en de Ternaarders hebben totaal geen vat meer op het spel van de Bildtkers. Achterin delen Oebele en Tiemen de lakens uit. Op de backs hebben Berry en Sybren een prachtige middag. Naar hartenlust komen de wingbacks op en de roodhemden hebben totaal geen vat op het spel. Op het middenveld zijn Thomas, Gerbrand en Hendrik Jan de dirigenten die de lijnen uitzetten en voorin doen Wesley, Auke en Matthijs hun uiterste best om snel het eerste doelpuntje te maken. En dat gaat lukken ook. Het begint bij Sybren, die een dijk van een wedstrijd speelt, hij komt op speelt Matthijs in die een voorzet voor Gerbrand  aflevert, helaas gaat Smits iets te ver naar buiten. Vlak daarna is het wel raak. Nu is het Thomas die een goede voorzet geeft aan Auke. Auke zoekt wat ruimte en vindt die ook: zijn schot gaat via de binnenkant van de paal in het doel, 1-0. Ternaard laat de kopjes hangen, gelaten zien ze het gebeuren. Nu geeft Thomas de bal mee aan de opkomende Berry, Berry geeft uitstekend voor en Wesley legt de bal in het netje, 2-0. It giet oan! Een goede aanval vanaf links komt voor de voeten van Matthijs. De spits wil ‘oesterhard’ uithalen maar de bal gaat net over.                                                                                                                                                                             Op het middenveld werkt HJ zich een slag in de rondte zegt iemand naast mij, en dat is maar al te waar. Wat een energie heeft deze ietwat kalende jonge middenvelder! HJ geeft de bal mee aan Matthijs die vindt zijn grote broer, Thomas geeft de bal door op Snipes, Wes rondt af maar nu is de keeper paraat. ‘Net alles is goud!’ Een nieuwe voorzet van Gerbrand komt bij Auke, zijn poging komt op de vuisten van de keeper. Net voor rust lijken we toch nog een doelpuntje te noteren. Wesley speelt Auke in, de bal lijkt ‘achter’ te gaan maar Auke is ‘verrekte’ snel en dus komt de voorzet bij Tiemen, ietwat verbouwereerd krijgt de centrumverdediger zijn voet er net niet voldoende tegen aan.

In de tweede helft  gaat Ouwe Syl verder met waar we waren gebleven. Sybren komt naar hartenlust op en maakt gebruik van de ruimte die hem geboden wordt. Ik zie een paar familieleden van Sybren aan de lijn staan. ‘Toe, toe, toe, en oeh, oeh, oeh’ hoor ik als zoonlief voorbij snelt. Ik denk dat het heeft geholpen. De linker vleugelverdediger komt op, zoekt Auke en krijgt de bal weer terug om hem vervolgens in het net te jassen, de Ternaarder verdediger helpt iets mee maar de 3-0 staat op het scorebord. Dan komt Berry weer van de andere kant, nu krijgt Wesley de kans maar helaas deze bal gaat er niet in. En dan een flitsende aanval over veel schijven, de bal komt vanaf het middenveld bij Gerbrand, vanaf links wordt de bal voorgezet en Auke jaagt de bal met links achter de keeper, 4-0. Er komen heel veel kansen, dubbele cijfers behoren zeker tot de mogelijkheden. Oebele meldt zich ook aan het front. De vlijtige verdediger gaat zich er even mee bemoeien en dat helpt. Een corner van Gerbrand komt bij de blonde krullenbol die de bal klaar legt voor Sipke, 5-0.

Het is tijd voor de joker, Sjoerd komt in het veld, eerder in de tweede helft waren Sipke en Kees ook binnen de lijnen gekomen. Sjoerd, is voor volgend seizoen gepromoveerd tot speler-leider. Een mooi duo hoor - Jelmer en Sjoerd, dat kin wat wurde!

Het slotakkoord is voor Matthijs. De net achttienjarige youngster is de hele middag op zoek naar een doelpuntje en zijn noeste arbeid wordt beloond. Het is weer Sybren die opstoomt en een goede voorzet aflevert, Gerbrand is verstandig en laat de bal gaan en Matthijs rondt beheerst af, het is 6-0!

Een moai potsje, een is een miskien wol een nij begjin, der mat noch fan alles gebeure, Marrum, Ropta Boys en Drogeham, de opdracht oan Pier en Bertus is om flink wat te punten pakken en wat wit wér wy dan steane. In elts gefal ‘de mouwe opstrûpe’ wy litte ús net op’e kop skiete!

En Ternaard? It is spitich, maar het wordt volgende jaar acteren in de vijfde klasse. Uithuilen en opnieuw beginnen, wie weet komen we elkaar op een later moment opnieuw tegen?