De Sylsters ruiken de puntjes!

Dokkum 1

11 februari 2023 14:30

G.L. Hoovenstat

VV Dokkum was de volgende tegenstander voor de ploeg van Pier en Bertus. Gelukkig komen er steeds meer spelers terug van blessures, vakantie of andere activiteiten. Er valt weer wat te kiezen voor de scheidende trainer van Ouwe Syl. Pier heeft vandaag een verrassing in petto. Hij zet de jonge Sam van der Laan in de basis. Dokkum staat iets hoger op de ranglijst en is een mooie tegenstander om je aan op te trekken om zodanig in een goede flow terecht te komen.

De Sylsters zetten vanaf de eerste minuut druk. Scheidsrechter Hoovenstat blaast om zeven minuten over half drie voor de start van de wedstrijd. Hij laat zich vanmiddag nogal gelden. In de eerste minuut heeft hij goed zicht op de schwalbe van een aanvaller van Dokkum die direct met geel beloond wordt. Ouwe Syl begint goed aan de pot. Een voorzet van Thomas komt bij Auke terecht, de spits mist maar net. Vlak daarna kan Sam zich onderscheiden. De voorzet van Remco lijkt door de jonge aanvaller binnen geknikt te worden maar helaas net niet. Wat zou dat mooi geweest zijn! Dan een aanval over rechts, Tiemen vindt Remco die Auke bediend maar weer is het net niet raak. We komen steeds dichterbij. Een schot van Remco wordt een prooi voor de lange Dokkumer keeper. Even lijkt Dokkum er tussen uit te knijpen, al is dat niet hun verdienste maar helpt Ouwe Syl een handje. Een vrije trap van Sjoerd komt bij Wesley. De bal is iets tekort en Snipes raakt de bal kwijt, de Dokkumers komen razendsnel voor de goal. Gelukkig smoort de bal. Ouwe Syl is baas maar moet oppassen voor de uitvallen van de tegenstander.  Een mooie loopactie van Auke, na een prima pass van Thomas, lijkt uit te monden op de openingstreffer, helaas heeft de aanvaller net teveel tijd nodig. Het blijft 0-0. Tijd voor thee en koffie!

In de tweede helft komt Kees in het veld voor Sam. In het eerste kwart van de tweede helft pakt Dokkum iets meer het initiatief. Een corner wordt net naast gekopt. Dan een onnodige overtreding, de vrije trap wordt genomen en de bal wordt prima ingekopt door Jesse Jan Hoekstra, 0-1. Het is tegen de verhoudingen maar daar malen de spelers Sip Jan Bos niet om. Ouwe Syl moet weer knokken om een achterstand goed te maken. En dat doen ze met verve. De mouwen gaan nog meer omhoog en er komen kansen. Auke zet de bal voor, Wesley kopt over de goal. Thomas vindt Auke die de bal op de paal schiet, de rebound is voor Kees maar treft geen doel. Dan komen we in een fase waarbij er van alles gebeurt. Het begint bij een handsbal in het strafschopgebied van de Dokkumers. De scheidsrechter wuift het echter weg. Ouwe Syl gaat nog ‘gremietiger’ op zoek naar de meer dan verdiende gelijkmaker. De Dokkumers komen er nauwelijks meer aan te pas. En dan is het Jesse Jan Hoekstra die zich negatief onderscheidt. Hij komt wel erg hard in en schoffelt Kees onderuit. De scheidsrechter kan maar één ding doen en hij trekt de rode kaart. De man in het zwart begint daarna kwistig te strooien met kaarten. Ook Wesley gaat op de bon, geel. Ouwe Syl drukt en drukt, met 10 tegen 11 moeten er toch kansen komen. Het is jammer dat er niet wat meer overleg zit in het spel maar kansen komen er wel. Remco brengt de bal binnen, Thomas kopt over de lange keeper in de goal maar nu constateert de scheidsrechter een duwfout. En dan krijgen we de gelijkmaker: een strakke corner van Auke komt op de kop bij Wesley die diagonaal de bal binnen kopt, 1-1. Tiemen pakt snel de bal uit de goal, Ouwe Syl wil op zoek naar de winnende goal. Wat er dan gebeurt is niet te beschrijven, de lange keeper probeert Tiemen tegen te houden en vervolgens is het Giomar Anastatia die helemaal door het dolle is en na enkele trappen ook op rood getrakteerd wordt. Dokkum is ‘ hielendal oerstjoer’, Ouwe Syl ruikt de punten. Er moeten nog zeker tien minuten gespeeld worden. Nu lekker gaan voetballen, de bal rond laten gaan, dan mat it dochs slagje? Kansjes van Auke, Sybren, Wesley treffen geen doel. En dan gaat Remco er ook nog af. Een beetje domme overtreding wordt met geel beloond, en als je al geel hebt betekent dit rood. Het is 10 ten 9. En nog steeds is er tijd. De Sylsters ruiken de punten en doen er alles aan om de wedstrijd over de streep te trekken. Helaas op het tandvlees halen de Dokkumers het einde. Het blijft bij een gelijkspel.

Volgende week gaan we bekeren tegen Olde Veste in Steenwijk. En daarna gaan we ook in de competitie op zoek naar punten, het kan niet lang meer duren. Ouwe Syl komt er aan.