VV Opende – VV Ouwe Syl 3-0

Verbindingsweg 5
9865TE
OPENDE

Het is 18 maart, op het programmablad van VV Opende staat dat het matchday is. Vandaag spelen de pupillen van Pier en de invallende elftalleider Jelmer tegen de trotse koploper in 4 b. Het gat tussen de nummer twee is immens en dat betekent dat de spelers van trainer Albert Wijbenga op titelkoers liggen. En het moet gezegd: het is een goed ploegje. Met name voorin en op 10 spelen een aantal handige jongens die de bal ook makkelijk in het netje leggen. En dat maakt vaak het verschil en ook in deze klasse zien we dit terug. Als er twee spitsen zijn die er in een seizoen ieder 20 inleggen dan ben je end op weg. Het verschil tussen beide ploegen is vooraf maar liefst 30 punten.

Om half drie geeft scheidsrechter J.K. Pol het startsein en we zijn los. Vanaf de eerste minuut is het VV Opende die de wedstrijd dicteert. De roodhemden voetballen gemakkelijk en laten de bal rondgaan. Ouwesyl probeert druk te zetten maar de aansluiting is slecht en het veld wordt veel te groot. De heren komen nauwelijks in de duels en Opende krijgt met name in de eerste helft veel te veel ruimte om hun spel te spelen. En soms heb je dan ook nog wat pech. We spelen een minuut of 13, de linksbuiten komt door en geeft de bal voor. Oebele glijdt uit en ja dan is het een koud kunstje voor Corwin Westerhof om de bal van dichtbij binnen te glijden. Erwin heeft geen schijn kans, 1-0. We spelen vijf minuten later, nu is het Corwin Westerhof die uitzakt en op het middenveld de bal krijgt, de bal gaat naar de rechterkant, het centrum van Ouwesyl is geheel uit positie. De voorzet van rechts wordt door Arnold Oosterbaan binnen geknikt, we zijn 18 minuten ver en de wedstrijd lijkt al gelopen.

Ouwesyl krijgt daarna iets meer macht en kleine kansjes. Een counter in de 22ste minuut, Auke komt door op rechts en schiet de bal in de korte hoek maar Martin Alma is paraat. Maar vlak daarna is het wederom alle hands aan dek. Erwin en Sybren lopen elkaar in de weg. Daan Vlastuin scoort maar maakt eerst hands, het loopt met een sisser af. Twee minuten later valt het derde doelpunt alsnog. Er gaat wat gepruts aan vooraf. Erwin lijkt de bal te kunnen pakken maar reageert niet adequaat. En ja dan wil Niels de Jong wel even helpen, het is 3-0. Het is knullig en onnodig maar ook een gevolg van dat Ouwesyl de eerste 35 minuten te veel onder druk staat.

Bij en spaarzame uitval stuurt Remco Auke weg, het schot van de spits gaat voorlangs.  Vlak daarna krijgen we weer een mogelijkheid. Een goeie bal van Oebele, Auke speelt Remco in. Remco komt vrij op de 16 maar schiet wat half op de keeper.

In de tweede helft verandert er wat aan het beeld. Sipke komt in veld voor zijn grote broer Remco en Kees verlaat het veld voor Matthijs die na een langdurige blessure eindelijk weer eens in het veld mag staan. Opende lijkt wat gas terug te nemen en Ouwesyl komt meer in de duels. Sipke geeft het goede voorbeeld. Hij zet de bal voor op de doorgeschoven Oebele, de kopbal van de blonde boer gaat net naast. Ouwesyl ontwikkelt meer druk, en krijgen een aantal corners achter elkaar. Een schot van Wesley gaat net over. Trainer Wijbenga wordt al een beetje overstuur en probeert met kreten als ‘opscherpen’ en ‘overtuiging’ zijn jongens te vermanen. Of het helpt betwijfel ik maar onze jongens krijgen wel meer vat op de tegenstander. Auke krijgt een kansje en geeft de bal hoog voor op Oebele die tegendraads naast kopt. Achterin staat het beter dan in de eerste helft. Berry op rechts, Tiemen en Oebele in het centrum en Sybren op links, Erwin keept prima. De eerste competitiewedstrijd in de basis, hij weert zich kranig! Op het middenveld hebben Thomas, Wesley en Gerbrand de tegenstander aardig vast en voorin doen Sipke, Auke en Matthijs prima mee om het tij te keren.

Wesley moet er helaas met een pijnlijke enkel van af voor Sjoerd. Onder aanvoering van Sjoerd zet Ouwesyl weer aan. Matthijs speelt zich uitstekend vrij en geeft door op Auke die ‘het’ deze middag niet heeft, in plaats van simpel binnen te schieten smoort de aanval in schoonheid. Een corner van links wordt door Sipke op het hoofd van Oebele gelegd, die de bal doorkopt op Matthijs maar ook dit gaat ‘krekt mis’. Het blijft bij 3-0, geen schande, van tevoren verwacht je ook niet de punten mee te nemen maar ieder bonuspunt is wel welkom. De zes supporters gaan zonder puntjes naar huis. In de kantine van Opende wordt nog een klein feestje gebouwd.

Oare wike komt Vlug en Vaardig op besite, komme jim ek? Oant dan.