Gemankeerd Ouwe Syl te licht bevonden!

Ropta Boys 1

28 januari 2023 14:30

M. Ypma

De wedstrijd tegen Ropta Boys was een belangrijk duel. Zo vlak naar de winterstop is het aangenaam als je drie punten kunt bijschrijven. Beide clubs hebben de nodige moeite om de puntjes bijeen te sprokkelen en dan is een thuiswedstrijd tegen een team dat qua verliespunten bijna naast je staat van groot belang. Helaas ontbraken er teveel spelers om echt een vuist te kunnen maken. Thomas, Auke, Gerbrand, Matthijs, Sybren, Oebele ontbraken en dat bleek teveel van het goede. Allemaal basisspelers en dat vang je niet op. De selectie van Pier en Bertus was vandaag dan ook wel erg jeugdig. En er gloort echt wel hoop aan de horizon want het zijn stuk voor stuk goede voetballers die de toekomst van Ouwe Syl mooi doen kleuren. Martin (15), Sam (15), Sipke (17), Jorn (15), Rienk (17), Lars (18) zijn spelers die mee mogen doen bij JO 17 en JO 19 en daar zijn het de grote mannen. In de senioren is het wat lastiger om nu het verschil al te maken.

In het eerste half uur helft ging het naar behoren. Niet dat beide ploegen veel mooie aanvallen lieten zien maar het ‘stond’ vrij redelijk en er werden weinig kansen weggegeven. En dat was voor zowel Ropta Boys als voor de Sylsters prima. Beide ploegen speelden om niet te verliezen. Helaas mis je dan de nodige bravoure om ervoor te gaan. De eerste doelpoging was van Ouwe Syl maar het schot van Remco ging over de goal. Halverwege de eerst helft leek het eerste doelpunt gemaakt te worden. Sam komt goed door aan de linkerkant en vindt Lars die de bal prima doorgeeft op Remco. Helaas belandt het schot op de binnenkant van de paal en de mannen van trainer Elmendorp komen met de schrik vrij. Het was jammer want zo´n duwtje in de goede richting kan het verschil maken.

Daarna pakken de mannen uit Oosternijkerk het initiatief. Meer en meer dringen de heren aan en dat resulteert in twee doelpunten voor rust. Niet dat het nou zo geweldig was maar als je wat meer lef toont kan dat wel helpen. We spelen de veertigste minuut. André Turkstra krijgt veel teveel ruimte aan de rechterkant, speelt zijn tegenstander uit en de voorzet wordt door Rutger Torensma binnengeschoten, 0-1. Vlak daarna wordt het nog meer duidelijk dat het Ouwe Syl vandaag aan slagkracht ontbreekt. Een corner vanaf rechts wordt hoog ingebracht, Turkstra wordt geen strobreed in de weg gelegd en kopt de bal dan ook gewoontjes binnen, 0-2 en dat net voor rust. Hoe gaan we het tij keren, kunnen de Sylsters nog wat bewerkstelligen?

Jorn komt in het veld voor Sipke. De Sylsters pakken het initiatief maar blijven onmachtig. De wil is er wel maar de weg er naar toe lijkt moeilijk begaanbaar. De ploeg mist de power om door de linies heen te breken. En toch, er komen wel kansjes en er als er dan één binnenvalt…

Een hoge bal van Sjoerd wordt gekopt door Wesley, even lijkt Sam met links een doelpuntje mee te pikken maar zijn schot is te slap. Een corner van links wordt door Wesley tegen de lat gekopt! Ouwe Syl krijgt even de touwtjes in handen.

Martin komt er in voor de moegestreden Sam. Maar al gauw ebt het offensiefje weg. Ropta boys pakt het initiatief weer en laat deze prooi niet meer los. Wederom is het Rutger Torensma die aan de linkerkant de achterlijn haalt en een prima voorzet in huis heeft en weer is het André Turkstra die min of meer vrij mag inkoppen, 0-3. Het zorgt er voor dat de kopjes bij de thuisploeg meer en meer gaan hangen.

Gerwin mag zijn eerste minuten weer maken na veel blessureleed en dat is mooi. Lars verlaat het veld.

In het laatste kwartier verandert er weinig. Ropta Boys is vandaag duidelijk de betere ploeg en neemt terecht drie punten mee in de tas. Ze vieren de overwinning met een frisse duik in de ijsbaan. Drie punten geven blijkbaar een extra stoot adrenaline en dan doet een voetballer gekke dingen. Volgende week gaan we naar Ljouwert om de Lionellen het vuur aan de schenen te leggen. Maar dan moeten de heren uit een ander vaatje gaan tappen: meer energie, meer overtuiging, meer dynamiek, anders wordt het een lastig verhaal.