Geen punten mee naar de Syl

Lions'66 1

4 februari 2023 14:30

T.W. Bakker

Sportpark De Treffer

Zaterdagmiddag toog de Sylster brigade naar Leeuwarden om tegen Lions aan te treden. De Stadsies van trainer Mike Rozendaal verloren vorige week van Friese Boys en met een flinke dosis werklust waren er wellicht wat kansen om de puntjes mee te nemen uit Leeuwarden. Helaas ontbraken er nog steeds een aantal basisspelers en dat merk je als de selectie niet al te groot is. Thomas, Gerbrand, Mattthijs, Oebele en Sybren ontbraken door diverse redenen. Hendrik Jan en Nanne waren gelukkig bereid om de selectie te versterken en ook Sam mocht als jeugdspeler acte de presénce geven. Hendrik startte in de basis en liet zien nog steeds prima mee te kunnen.

Lions beschikt over een aantal vaardige spelers. Voetballend is het prima verzorgd en alleen met een flinke portie inzet was er kans op een Bildts resultaat. Van tevoren is het devies: ‘Je moet er boven op klappen.’ De Sylsters probeerden dit zeker maar de Lionellen waren gewoonweg de betere ploeg. De bal ging gemakkelijker rond en de Liwwarders hadden veelvuldig de bal. Dit leidde tot kansjes en ook dat de Sylsters fouten gingen maken. Een van de eerste kansjes was nog wel voor Ouwe Syl. Een vrije trap van Remco, kwam in het strafschopgebied, Tiemen probeerde de bal te verlengen en de afgeslagen bal kwam bij Hendrik. Het schot was prima maar de keeper werkte niet mee aan een succesje voor de ietwat kalende Van der Meij.

Lions kreeg daarna een handvol kansen. Een schot van Leo Spindelaar werd gepareerd door Dennis, een kopbal van Jonathan Gregoria ging net over. En dan een momentje van onze keeper die pardoes de bal in de voeten van de rechtsbuiten speelt, zijn poging gaat gelukkig net naast. Ouwe Syl probeert achterin de schade te beperken. Sjoerd beukt en schoffelt waar mogelijk, Berry compenseert op snelheid de tekortkomingen van de verdedigers, Rienk speelt uitstekend naar zijn mogelijkheden, Tiemen slide en werkt hard en zo blijft de verdediging redelijk overeind. Maar de druk houdt aan en ja, dat houd je een tijdje vol en dan gaat het mis. De bal wordt op het middenveld ´verkloot´, Lions neemt razendsnel over en middels een snelle combinatie vanaf links wordt de bal voorgelegd en centrumspits Gilan Dijkstra schiet beheerst binnen, 1-0.

Ouwe Syl krijgt daarna een dot van een kans, in een overtalsituatie heeft Auke de bal, aan de linkerkant staat Remco ontzettend vrij en Lars is aan de rechterkant te vinden. Helaas gaat Auke voor eigen succes, jammer, dit zijn de kansjes die je af moet maken. In de tegenstoot komt Lions er weer snel uit, Rienk weet de aanval in de kiem te smoren. Vlak daarna een kopbal van Denzel Dijkstra, gelukkig staat Dennis goed opgesteld. Vlak daarna krijgt Lions een doelpunt in de schoot geworpen. Tiemen lijkt op de te bouwen maar verliest de bal, nu is het Denzel Dijkstra die wel raad met zulke kansjes en ijzig kalm de bal binnen schuift, 2-0. Waar de Sylsters veel meer moeite hebben om een doelpunt te maken slaat Lions razendsnel toe.

In de tweede helft proberen de Sylsters de bakens te verzetten. Het initiatief wordt gepakt maar dit leidt vooralsnog niet tot dikke kansen. Helaas gaat Remco er uit. De jonge Kooistra speelde een prima pot en kan een goal maken en het is jammer dat hij er dan af gaat. Gelukkig is ook Sam uit het goede hout gesneden. De 15-jarige zoon van onze voorzitster heeft een paar aardige acties in huis.

Ouwe Syl krijgt kansjes, het schot van de snelle Lars is echter te slap. Af en toe zou je willen dat de heren een vlammende schot over zich hadden. Een actie van Wesley komt bij Auke, het schot gaat richting de kruising maar de keeper is er als de kippen bij. In de 67ste minuut krijgen we de Anschlusstreffer, een prima pass van Tiemen komt voor de voeten van Wesley die de bal met een strakke schuiver de hoek injaagt, 2-1. Zou het dan toch nog……?

Pake Jelle schreeuwt zijn kleinzoon toe. Iedere Bildtse supporter hoopt dat het helpt.

Lions gaat de duels harder in. Sam krijgt een rotschop, rood was op zijn plaats. De vrije trap wordt hoog ingebracht en het is wederom Wesley die een kans krijgt. In de tegenstoot moet Ouwe Syl oppassen, gelukkig weet Berry de bal van de lijn te halen. Sjoerd heeft geluk dat hij er niet af hoeft als Lions weer een keertje uitbreekt.

Achteraf zijn er altijd van die momentjes waarvan je zegt ‘dat had anders gekund’ of ‘dat had zelfs anders gemoeten’! Helaas is het niet gebeurd, zonder punten terug naar Ouwe Syl. Volgende week een nieuwe kans. Dan komt Dokkum op bezoek. Laten we hopen dat er dan weer wat meer spelers terug zijn van weggeweest. Er komt een keer dat we de punten gaan pakken en die keer komt steeds dichterbij.

Nije wike mar wer efkes in ’t waar sjen! Noflike wike tawinske.