Ouwe Syl wint na zinderende penaltyreeks van RWF

Mannen KNVB beker Amateurs 1e ronde Groep 1 KO regio 1

22 oktober 2022 14:30

A. Al Bouzidi

“RWF winne, oars mat jim nei hûs rinne”, viel er te lezen op het spandoek wat achter de goal hing. Het bleek een voorbode te zijn voor de uitslag.

Ouwe Syl – RWF werd geen grootse wedstrijd. In de eerste helft had RWF het beste van het spel. De tweede helft was Ouwe Syl iets beter. Dit resulteerde in een 3-3 gelijkspel, waarna de strijd met penalty’s beslist werd.

De wedstrijd begint met een inzakkend Ouwe Syl. De gastheren laten de mannen uit Frieschepalen het spel maken. RWF houdt het veld erg breed en weet de bal achterin goed rond te spelen. Het creëren van kansen blijkt lastiger. Zodra de middenlijn gepasseerd wordt komen de mannen van Pier en Bertus in actie en proberen ze druk op de bal te zetten. Dit blijkt in de eerste helft behoorlijk lastig. RWF heeft het beste van het spel, Ouwe Syl kijkt vooral toe en komt weinig in de duels. RWF speelt de bal rond, Ouwe Syl kijkt toe en probeert vanuit de counter tot kansen te komen. In de 9e minuut leidt dit tot een grote kans voor Remco. Na een goede pass van Wesley komt Remco alleen voor de keeper. Remco wipt de bal over de keeper, maar helaas ook over de goal.

In de 11e minuut komt de bal bij Xander Wagenaar van RWF. Sipke en Wesley kijken naar elkaar, waardoor Wesley te laat druk op de speler kan ontwikkelen. Vervolgens speelt de middenvelder van RWF zich knap vrij en schiet de bal prachtig met zijn linker in de rechterbovenhoek. Keeper Dennis is kansloos: 0-1.

Na 16 minuten krijgt Ouwe Syl een corner. De keeper oogt onzeker. Thomas sommeert zijn broer Matthijs voor de keeper te gaan staan. Matthijs volgt dit advies op. Auke draait de bal scherp in richting Matthijs. De keeper lijkt de bal makkelijk te kunnen vangen. Hij is echter voornemens de bal weg te stompen. Dit doet hij dusdanig slecht dat hij de bal tegen Matthijs z’n hoofd aanduwt waarna de bal in het doel belandt. Hiermee komt de stand op 1-1.

RWF blijft de bovenliggende partij maar komt niet tot grote kansen. Tot aan de 35e minuut, wanneer ze een vrije trap krijgen op zo’n 20 meter van het doel van Dennis. RWF heeft een variant bedacht, waarbij de bal bij linksback Hielke van der Meulen komt. Vanaf een meter of 20 besluit hij te schieten. De bal lijkt houdbaar, Dennis heeft echter geen antwoord paraat: 1-2.

Vlak voor rust maakt RWF ook nog de 1-3. Sybren stoomt namens Ouwe Syl op aan de linkerkant, zijn voorzet wordt eruit gehaald en RWF bedient snel spits Jacob Veenema. Gerbrand schat de bal niet goed in, waardoor de spits door kan lopen richting het doel van Ouwe Syl. Gerbrand kan hem niet meer inhalen en met een stift verschalkt hij Dennis.

In de rust kan er het nodige besproken worden. Het spel van Ouwe Syl is zwak, er is te weinig druk op de bal. Er wordt veelvuldig de lange bal gespeeld en de aanvallers van Ouwe Syl komen vaak in balbezit rond de eigen middenlijn. Dit mat oars.

De tweede helft start Ouwe Syl een stuk feller, de verdedigers van RWF worden onder druk gezet en daar hebben ze het lastig mee. In de 48e minuut krijgt Matthijs de bal van Auke aangespeeld. Hij speelt zichzelf knap vrij en schiet vanaf 16 meter. De keeper kan dit keer nog redding brengen.

In de 55e minuut heeft de jonge keeper geen antwoord. Ouwe Syl krijgt een vrije trap aan de rechterkant van het veld. Remco draait de bal perfect in richting de tweede paal. Daar staan Thomas en Wesley beide in de 5 meter om de bal binnen te tikken. Uiteindelijk is het Thomas die de bal schampt, waardoor de bal bij de tweede paal binnenvalt: 2-3.

Ouwe Syl drukt door en krijgt opnieuw een vrije trap. Nu aan de linkerkant van het veld. Auke neemt de bal en draait ‘m bij Wesley op z’n knikker. Wesley weet wel raad met zulke ballen en knikt de bal achter de doelman: 3-3.

Hierna gaat het offensief van Ouwe Syl weer wat liggen en wordt RWF weer wat beter. De gasten voetballen makkelijker en krijgen nog een aantal flinke kansen. Dennis brengt redding en Kees en Berry zetten een aantal keer een goed blok. In de 75e minuut krijgt RWF nog een levensgrote kans. Een van de spelers van RWF slalomt door de Sylster verdediging en geeft alleen voor Dennis af op zijn maatje die naast hem loopt. Vanaf 10 meter voor open doel schiet hij de bal echter tegen de paal. Ouwe Syl komt hier erg goed weg.

Na 90 minuten fluit de uitstekende scheidsrechter voor het eindsignaal. Er moeten penalty’s genomen worden. Ouwe Syl begint aan de serie. Gerbrand en Thomas benutten de eerste twee penalty’s. Keeper Dennis heeft geen antwoord op de eerste twee penalty’s van RWF. De derde penalty is voor Auke. Zijn schot gaat hoog over. RWF kan op voorsprong komen. Maar daarvoor zullen ze Dennis wel moeten verschalken. Dit lukt de derde strafschoppennemer van RWF niet. Dennis heeft een sterke redding in huis, waardoor de stand gelijk blijft. De 4e en 5e penalty worden door Hendrik Jan en Wesley benut. Ook RWF benut beide strafschoppen.

De 6e penalty wordt benut door Remco, RWF maakt gelijk. Penalty 7 is voor Matthijs, ook hij schiet prima binnen. Maar opnieuw scoort ook RWF. Penalty nr. 8 is voor Kees, ook hij schiet raak. Opnieuw een kans voor Dennis, maar wederom blijft de speler rustig en schiet hij binnen. Nr. 9 is Sybren. Sybren legt de bal keurig in de rechterhoek. En dan gaat de negende speler van RWF richting de stip. Hij legt aan en schiet via de lat over. Ouwe Syl pakt hiermee de overwinning en gaat door naar de volgende ronde. Het bekersprookje zet zich voort. We hopen op een mooie loting.

Ouwe Syl wint, de mannen van RWF moesten rinne. We zijn benieuwd of ze inmiddels thuis zijn.

Supporter Jenne