Stille, stille Zaterdag!

Harkema Opeinde 1

8 april 2023 14:30

A. Haarsma

Het is 8 april, in het programmaboekje lees ik dat het Stille Zaterdag is, het is de dag tussen Goede Vrijdag en Pasen in de Christelijke kerk. Het leek er op dat het ook voor de mensen in en rond het veld stille zaterdag was. Het was wel erg kalm wat er in het veld gebeurde en ook de supporters waren behoorlijk stil. Kwam het door John Panhuijsen die als bekendste volger van het amateurvoetbal? Was Ouwe Syl onder de indruk van het voetballend vermogen van de Harrekieten? Hoe het ook zij, het was stil, te stil, en op deze dag was er ook geen van de spelers die op zou staan?

En eerlijk is eerlijk, Harkema Opeinde beschikt over een goed ploegje, veel individuele kwaliteiten en daarbij ook spelers die het spel makkelijk kunnen verleggen. In de uitwedstrijd hadden de Sylsters ook wel wat gezwijnd, de 0-1 overwinning was ook toen wel een beetje gestolen. Daarbij hebben de Harrekieten het na de winterstop goed staan, en de resultaten mogen er dan ook zijn.

Pier had voor deze zaterdag gekozen voor een vijfmans achterhoede, Tiemen, Sjoerd en Berry in het centrum en Kees en Gerbrand beide als back. Uiteraard stond Dennis op de goal. Thomas vinden we centraal op het middenveld terug, met de gebroeders Kooistra rond hem. Wesley werd weer in de spits geposteerd met Auke er om heen cirkelend. Hierdoor moesten Matthijs, Sybren en jeugdspeler Sam op de bank plaats nemen. Een krappe bank zou laten blijken.

Harkema Opeinde bleek geen goede shirts bij zich te hebben en dus speelde Ouwe Syl Thuis tegen Ouwe Syl Uit. Toen scheidsrechter Haarsma floot voor het begin van de wedstrijd werd direct duidelijk uit welk vaatje er getapt zou worden. De spelers van trainer Tino Slagter pakten het initiatief en Ouwe Syl liep er achter aan. De Sylsters hadden geen macht, te weinig stootkracht, Wesley en de niet geheel fitte Auke werden nauwelijks in het spel betrokken. En toch komen er in iedere wedstrijd kansjes!

Harkema Opeinde had al een paar keer gevaarlijk op de goal geschoten, Chris Alma omspeelde vier man en schoot net over. Bij een van de spaarzame wapenfeiten kreeg Ouwe Syl een corner. De kopbal van Sjoerd werd maar net uit de goal gehouden door keeper Andre de Graaff. De daaropvolgende corner werd in een scrimmage net naast getikt door Remco. Het zijn van die kansjes waar je later van zegt ‘als die er in was gegaan’!

Een gevaarlijke uitval van Harkema werd gelukkig afgevlagd voor buitenspel. En dan een vrije trap voor Ouwe Syl. Thomas brengt de bal strak in, Wesley probeerde te koppen maar dit lukt net niet. Ook dit was een serieuze mogelijkheid. Nu moest Wesley ‘koppe’ en niet ‘skampe’!

En daarna is het over. Harkema schakelt een tandje bij en de linkerspits Alex van der Tuin kapt Gerbrand uit en schiet, het lijkt alsof Dennis ‘stil’ staat, pardoes valt de bal naast hem in het netje, 0-1. Harkema Opeinde pakt nu helemaal de regie in de wedstrijd. De Sylsters lopen overal achter aan en komen nauwelijks in de duels. Pier grijpt in, Sipke gaat er licht geblesseerd af, Matthijs komt in het veld en Wesley gaat naar zijn vertrouwde plekje op het middenveld. Het tij blijkt niet te keren. Harkema schiet met scherp, eerst nog een keer tegen de paal. Daarna komt er een voorzet vanaf rechts, Kees staat stil en aanvoerder Jorryt Hoeksma prikt de bal met de kop binnen, 0-2. Op slag van rust wordt er nog meer zout in de wonden gestrooid. Ales van der Tuin komt wederom vanaf rechts door en vindt Chris Alma, Tiemen en Berry staan stil, en via een been verdwijnt de bal achter Dennis in het netje, 0-3. Het is rust, een moment van bezinning, van stilte. Pier brengt twee wissels. Kees en Sjoerd gaan er uit en Sam en Sybren komen in het veld. De wissels zijn op! We hopen op een gouden vondst en een kentering in het spelbeeld.

Niets blijkt minder waar. Een prachtige pass van achteruit schiet precies bij Gerbrand langs. De snelle buitenspeler komt één op één voor Dennis, gelukkig klaart onze keeper dit klusje bekwaam. En dan krijgen we toch ook weer een aardige kans. Auke zet de aanval op en vindt Matthijs, de spits bedient Remco die de bal ‘in de stilte’ op de paal laat kletsen. Het publiek veert eventjes op. Vlak daarna nog een levensgrote kans. Thomas zet de aanval op, vindt Remco die Sam een prachtige kans bezorgt, helaas schrikt de jonge van der Laan van deze flinke mogelijkheid en schiet op de benen van André de Graaff.

De Sylsters dringen een beetje aan, zijn op zoek naar een doelpuntje en op dat moment moet Remco er af. In een botsing met de keeper verzwikt hij zijn enkel. Helaas heeft Ouwe Syl geen mensen meer op de bank en dus moeten we met tien verder. Het is direct gedaan met óns’ offensiefje. Alex van der Tuin geeft een prachtige crosspass, Sybren staat stil en Dennis van der Meer, twee minuten in het veld, komt voor hem langs en schuift beheerst binnen, 0-4.

Gelukkig hebben Harrekieten het vizier niet meer scherp. De sterk spelende Chris Alma stuurt zijn direct tegenstander het bos in en rondt fraai af, 0-5. Nog is de gifbeker niet leeg. Op het middenveld wordt Sam weggezet en Paul van der Heide dribbelt lekker door en schiet binnen, 0-6. Een eclatante nederlaag. Troosteloos hoor ik naast me zeggen. Het was te stil op deze zaterdag, met elkaar boden we te weinig. “Ik kin wol gûle” zei ik tegen Saapke toen ik thuiskwam. Wat was het een stille, Stille Zaterdag! Gelukkig gaat het maar om drie punten en volgende week strijden we verder.

Friese Boys komt dan op besite, wer een dregen ien! Jim binne der dochs ek by? En mei wat mear leven, bliksstjinders! Der mat wat gebeure!