Ouwe Syl 2 wint ook van Wardy

De Boppeslach 1
9172MH
FERWERT

Na vier speelrondes in de competitie staat Ouwe Syl 2 bovenaan. In de vijfde ronde (op 23 oktober) stond voor Ouwe Syl de uitwedstrijd tegen Wardy 3 op het programma. Een lastige pot, waarin Ouwe Syl na een 1-2 ruststand uiteindelijk terecht met 1-4 wist te winnen.

Wardy had nog geen enkele competitiewedstrijd gespeeld (omdat of Wardy of de tegenstander te weinig spelers had), dus vooraf was niet duidelijk wat de sterkte van dit team was. Desondanks koos aanvoerder Hendrik-Jan voor een aanvallende opstelling. De opstelling riep in de wedstrijdbespreking een paar vragen op. HJ had keurig een A4 volgeschreven, maar omdat het wisselbeleid ook in de opstelling was verwerkt stonden er 13 spelers in de basisopstelling. En omdat er vandaag twee Friso’s meededen (‘R’ en ‘K’) was de verwarring compleet. Dit was natuurlijk allemaal onderdeel van HJ z’n tactiek: eerst een beetje chaos creëren en dan vervolgens met stemverheffing iedereen helder maken hoe het moet.

Uiteindelijk stonden er 11 mannen in het veld, maar bleek dat Wardy geen scheidsrechter had geregeld. Gelukkig pakte een clubman de fluit op, en na een paar minuten kwam scheidsrechter twee opdagen. Na lang beraad besloten de scheidsrechters dat scheids 1 door mocht fluiten en Wardy profiteerde hier meteen van door de 1-0 te maken. Keeper Bart had op z’n 30e verjaardag graag de 0 gehouden, maar helaas.

Na een paar kleine kansjes maakte Ouwe Syl binnen het kwartier gelijk. Taeke was even uitgeweken naar de rechterkant, kreeg van Friso R. de bal prima aangespeeld en stak Dylan weg. Dylan won de sprint van de centrale verdediger van Wardy (mede omdat deze een spier verrekte) en faalde oog-in-oog met de keeper niet. Beide teams kregen kansjes, waarbij Wardy met name via de lepe Sieger Swart (alom bekend in het amateurvoetbal in Friesland) de aanvallen opzette. Toch was het Ouwe Syl dat de voorsprong nam. Friso R. plaatste de bal uit een corner vanaf de rechterkant precies op het hoofd van de mee opgekomen achterste man Dennis, keurig kopte Dennis de bal via onderkant lat binnen. Tot aan de rust een paar hachelijke momenten, maar een keurige 1-2 ruststand.

HJ was niet tevreden en besloot in de rust tot een andere tactiek, iets meer de nadruk op verdedigen. Gelukkig had Gerben een pen mee, zodat we HJ z’n gedachten ook op schrift konden zien. Dit moesten we even verwerken.

In de tweede helft veel druk van Wardy, waardoor Ouwe Syl er met moeite uit kon komen. Via de counter kon Dylan toch drie keer diep worden gestuurd, maar alle keren buitenspel volgens de grensrechter. Keeper Bart kon vervolgens een aantal keer redding brengen en het leek erop dat de 2-2 in de lucht hing. Maar in minuut 70 dan de verlossing. Dylan ging weer eens diep en stond nu volgens de grensrechter niet buitenspel, maar zijn schot werd afgeslagen. De bal viel voor de voeten van Taeke, die de bal vanaf een meter of 20 diagonaal in de kruising schoot. Na de 1-3 kwam Ouwe Syl nog één keer in de problemen, maar Bart stond op z’n post. Drie minuten voor tijd maakte Dylan z’n tweede doelpunt van de middag: 1-4 eindstand.

Volgende week de uitwedstrijd tegen het eveneens ongeslagen Marrum, spannend!