Een kleine voorgeschiedenis

Al ver voor de officiële oprichtingsdatum in 1967, werd er door de jeugd in Ouwe Syl al zeer actief gevoetbald. Dit niet in competitieverband, want daarvoor moest je lid van een vereniging zijn, maar gewoon voor de lol. Omdat er in die tijd nog geen voetbalgoals waren, werd er vaak gebruik gemaakt van handbalgoals.

Hieronder ziet u de allereerste foto van de toen jeugdige spelers.

de_jongens_van_het_eerste_uur.jpg

Zittend v.l.n.r: Broer Siderius, Piet Wiersma, Johannes Tjepkema, Wouter Torensma, Andries Torensma, Jeppe Bronger. Staand v.l.n.r: Catrinus v/d Zee, Epke Lousma, Berend Talsma, Joute v/d Mey, Johan de Jong

Het enthousiasme van deze jongens zou later de reden zijn om een voetbalclub op te richten.

Het ontstaan van de v.v. Ouwe Syl

Twee voetballiefhebbers, Anne de Vries en Wouter Torensma lopen al enige tijd met het idee om een voetbalclub op te richten. Tabe de Haan, leider van de plaatselijke knapenclub, krijgt ter ore dat sommigen van die club wel graag eens willen voetballen. Een eerste huis-aan-huis actie levert al zo'n 75 toezeggingen op. Omdat er op het dorp ook een korfbalvereniging is, besluit men eerst om met die club om de tafel te gaan zitten, ook omdat veel jongens korfballen.

Het bestuur van de korfbalvereniging zit zoals het blijkt niet te springen om een voetbalvereniging, maar realiseert zich wel dat het niet meer tegen te houden is. Besloten wordt dan ook om tezamen een vereniging op te richten onder de naam: "CHR.SPORTVERENIGING OUWE SYL". De korfbalclub blijft onder haar eigen naam DTG doorspelen en de voetballers zullen onder de naam Ouwe Syl spelen.

Resultaten verleden en het heden

Tientallen jaren bivakkeerde het eerste team van VV Ouwe Syl in de 2e klasse FVB. Na een herstructurering in het amateurvoetbal werd de FVB opgeheven en daardoor speelde Ouwe Syl vanaf het seizoen 1997/1998 in de 5e klasse KNVB. In de daaropvolgende seizoenen kwam Ouwe Syl een aantal maal dicht bij promotie. Het seizoen 2001/2002 bracht het kampioensschap en de daarbij behorende promotie.

Handhaving was in 2002/2003 de doelstelling, maar via de nacompetitie werd verrassend genoeg promotie naar de 3e klasse afgedwongen ten koste van streekgenoot CSL. Wederom was handhaving in 2003/2004 de doelstelling. Dit lukte en de nacompetitie werd zelfs ontlopen. In het seizoen 2004/2005 degradeerde Ouwe Syl na het spelen van nacompetiewedstrijden tegen Delfstrahuizen naar de 4e klasse.

Voetbalvereniging Ouwe Syl heeft naast het eerste elftal nog twee seniorenteams, een hele prestatie voor een dorp met ongeveer 1000 inwoners. Helaas heeft Ouwe Syl geen A-junioren en geen B-junioren, maar wel is het met C-junioren, D-, E- (twee teams), en F-pupillen (twee teams) in de provincie vertegenwoordigd.