Amateurvoetbalfan John Panhuijsen scoort altijd, ook op Ouwe-Syl

12 april 2023 9:15

Wanneer Bertus Dijkstra namens VV Ouwe Syl zaterdag 8 april in de vroege middag op de club arriveert, wordt de teamleider - nog zittend in zijn auto - in onvervalst Amsterdams toegesproken: ”Hallo, ik ben John Panhuijssen, ik kom uit Amsterdam en bezoek alle amateurvoetbalclubs van Nederland”.

De Bilkert staat oog in oog met de ‘bekendste’ voetbalfan, die alle Nederlandse amateurvoetbalclubs een warm hart toe draagt. Vandaag bezoekt de 70 jarige rap van de tongriem gesneden Amsterdammer voetbalvereniging Ouwe Syl, nadat hij al eerder de andere Bildtse clubs heeft aangedaan: “The best for lest” grijnst Panhuijsen.

Panhuijsen is met een missie op Ouwe-Syl. De uit de hand gelopen hobby, omhelst al 39 jaar het bezoeken van de ruim 2300 amateur voetbalverenigingen die Nederland telt. Iedere zaterdag en zondag (dit paasweekend ook op maandag) reist de Amsterdammer met openbaar vervoer naar de club die op zijn agenda prijkt.

De reis naar het hoge noorden start om 07.30 uur in Amsterdam-West. Met de metro start de reis richting CS, vanwaar hij de trein naar Leeuwarden neemt. Vervolgens neemt John de bus en stapt bij Vrouwbuurstermolen uit, om “op m’n gemakkie in 55 minuten naar Ouwe-Syl te wandelen”. Na de wedstrijd gaat de reis in omgekeerde volgorde naar de hoofdstad.

Je vraagt je af wat iemand ertoe beweegt dit ieder weekend weer te doen. “Ik vind reizen leuk en bij de clubs wordt ik altijd hartelijk ontvangen. De mensen zijn altijd heel vriendelijk tegen mijn. Soms mag ik mee in de bestuurskamer, krijg ik koffie en loop vervolgens een paar uurtjes rond bij de club. En zie ik de wedstrijd van het eerste elftal”, weet Panhuijsen.

Al hoopt de vrijwilliger bij het stadsarchief stiekem op een bonus van de club: “Als ze der zijn, wil ik graag een programmablaadje, maar krijg ik ook vaantjes, sjaaltjes, petjes en soms zelfs een jubileumboek”. Het programma boekje zit ruim voor de inhaalwedstrijd tussen Ouwe Syl en Harkema Opeinde in de pocket. Na de pauze loopt de Amsterdammer trots het veld op met een zojuist gescoorde geel-zwarte clubsjaal, die in zijn Amsterdams ‘museum’ een plekje krijgt tussen de bijna 1000 andere.

De support en het enthousiasme van 12e man uit de hoofdstad heeft helaas niet het beoogde effect geresulteerd, de mannen van Pier en Bertus gaan kansloos ten onder tegen de Harekieten.

Eerste paasdag maakt Bakkeveen zich op voor de visite van Panhuijsen, terwijl hij het paasweekend in Landgraaf (Limburg) afsluit. De komende seizoenen kan de voetbalfan van amateur voetballend Nederland vooruit, er wachten nog enkele honderden clubs op de 12e man uit Amsterdam. Een bijzonder man.

DSC03287.JPG
IMG_20230408_125219_1.jpg
DSC03288.JPG

Tekst foto: Bij het toegangshek van VV Ouwe Syl wordt Panhuijsen vereeuwigd.

Bertus Dijkstra