De jonkies nemen Ouwe Syl bij de hand

20 februari 2024 20:15

Bij onze voetbalclub weten ‘heel veel’ mensen ‘heel veel’ over voetbal. De ene nog meer dan de andere. Voor een goed gesprek over het geliefde spelletje ben je in Ouwe Syl zeker op de goede plek. Heel veel mensen weten dan ook dat er een talentvolle lichting aan zit te komen. De mannekes zijn nog wat jong maar het gaat er vast van komen. En in Ouwe Syl speel je wat eerder in het eerste elftal dan bij andere clubs. Nood breekt wet en als de selectie krapjes is zijn de coaches Jelmer en Sjoerd Jan niet bang om de ‘jonkies’ op te stellen. Zaterdag werden Dirk (15 jr) en Ruben (16 jr) in de basis-elf opgenomen.

Blija zal vast hebben gedacht dat het niet zo’n vaart zou lopen met deze mannekes maar dat hebben ze geweten! In het programmablad lezen we dat het een belangrijk potje is. Het is aanhaken of in de middenmoot belanden. De Sylsters waren hier blijkbaar van doordrongen want vanaf minuut één maakte Ouwe Syl de dienst uit. En ja, de jonkies speelden een hoofdrol. De ervaren scheidsrechter Dijkstra leidt de wedstrijd en na het startsein neemt Ouwe Syl het initiatief. De eerste poging is van een ietwat meer ervaren jonkje, het schot van Matthijs over een meter of twintig is niet hard genoeg om de keeper van de gasten te verrassen. Het begin is wat tam maar de Sylsters pakken duidelijk de leiding in deze wedstrijd. Achterin is het degelijk, Tiemen en Berry staan verdedigend hun mannetje en Lars en Sipke krijgen regelmatig ruimte om ‘er over heen’ te komen. Op het middenveld staan de ervaren motoren van het team. Thomas en Hendrik Jan hebben al flink wat vlieguren gemaakt en worden ook door de jonkies gestimuleerd om jeugdig elan naar voren te brengen. Prachtig om te zien! Wesley als aanspeelpunt en de jonkies die er om heen spelen, tsja dan heb je gewoon een ‘hartstikkene’ mooi elftal. In de 16de minuut verzilverd Ouwe Syl het overwicht. Blija heeft de bal, Ouwe Syl zet goed druk, Hendrik verovert de bal en speelt Matthijs in, een speler van Blija krijgt eerst nog een panna om de oren en dan krijgt Dirk de bal. De rappe buiten ‘rommelt’ door de verdediging en speelt een paar man zoek, met links gaat de bal het net in, 1 - 0.                                    Blija probeert het zeker, maar de verdedigers geven weinig weg en daarbij is keeper Dennis uiterst alert. Even komt Beintema door. Sipke en Tiemen worden uitgespeeld maar Dennis ‘leest’ het spel en redt met zijn rechter. In de 30ste minuut komt het tweede doelpunt op het bord. Tiemen zet de aanval op en speelt Wesley in, de spits geeft door op Tieske en vanaf de buiten ziet hij zijn jongste broertje vrij staan. De pass is goed en de afronding prima, Ruben scoort 2-0. Twa jonkjes in it fjild, en no is it al twa nul, is ‘t net moai? Even laten de Sylsters de teugels vieren. Blija maakt er gebruik van. Er komen wat kansjes. Wederom een mooie redding van Dennis voorkomt een tegendoelpunt. Een vrije trap van Thomas levert een kans op voor Wesley, de trefzekere spits weet het net niet te vinden. Vanaf een meter of 18 krijgt Blija een vrije trap, het wordt een pittig schot maar de bal belandt op de paal. We komen met de schrik vrij. Vlak voor rust lijkt Ouwe Syl de 3-0 te maken. Een vrije trap van Thomas belandt bij Wesley, helaas krijgen we voor rust ‘net ien foar it brekken’! En dan nog een kans: Thomas ‘steekt’ op Snipes, zijn voorzet komt bij Matthijs maar met links lukt het net niet om de bal in het netje te krijgen. It is rust en met elkaar ‘sjouwen’ we om de ijsbaan heen. Lekker bakje kofje in de smûke kantine en dan wer fjirder!                                                                                                    In de tweede helft gaan we verder met waar we voor rust aan waren toegekomen. De Sylsters domineren en Blija oogt onmachtig. Het gemis van een paar spelers is duidelijk voelbaar. Een vrije trap van een meter of 25 komt op de kop van Wesley maar de keeper van Blija weigert nog even om mee te spelen aan het Bildtse feestje. Een aantal minuten daarna is het wel raak. Hendrik Jan stapt prima in en weet Matthijs te vinden. Het ‘ervaren’ jonkje schiet strak binnen vanaf de zestien, 3-0. Lars krijgt zowaar ook nog een goede kans om een doelpuntje mee te pikken. Ook hij is één van de ervaren jonkjes (18 jr), de keeper ‘batst’ er voor en ontneemt de snelle back een vreugdedans. Het is tijd om te wisselen. Remco en Kees komen in het veld en vlak daarna komen ook Sybren en Sam (alweer een jonkje van 16) komen in het veld. De jonge van der Laan krijgt direct een kans, helaas werkt de keeper nu ook niet mee. Remco manifesteert zich nadrukkelijk, het nodige blessureleed lijkt achter de rug en de jonge kroegbaas gaat naarstig op zoek om de bal eens stevig in het net te rossen. Zijn pass op Matthijs leidt tot het vierde doelpunt. Eén op één weet Tieske wel raad met deze kans, 4-0. Sjoerd Jan, in de nadagen van zijn carrière op zoek naar zijn eerste ster, komt in het veld voor het Bildtse kwartiertje. Er komen nog flink aantal kansen om Blija met een grotere kater naar huis te sturen. Kansen zijn nog geen doelpunten en dus blijft het bij 4-0. De Sylsters schurken weer tegen de bovenste ploegen aan. Mooi in de luwte, voorlopig een prima positie.

Nije wike, wa ha wy dan? De Wâlden, wy matte nei ‘de Broek’, binne jim der ek wer by, sa gesellich mei elkoar lâns de line!

Foto's te vinden bij verslagen