Ouwe Syl drie puntjes rijker.

25 maart 2024 15:00

‘It is ferhipte kâld’ in Ferwert waar de jongens van Jelmer en Sjoerd aan moeten treden tegen Wardy. Maar liefst vier spelers missen er in de basisopstelling. Tiemen heeft zeven hechtingen overgehouden aan de wedstrijd tegen SSS’68, Berry is geschorst, Remco is ziek, Sybren gestopt. En dus mogen Jan en Gerbrand het proberen in het centrum en zijn de jonge baaskes Ruben en Dirk op de buitenkant verantwoordelijk voor de toevoer van de spitsen.

Wardy haalde zes punten uit de laatste twee potjes en had wellicht het gevoel dat er wat te halen viel. Het bleek een illusie. De groenhemden waren zeker van goede wil maar het verschil in kwaliteit was te groot. Niet dat de Sylsters nu zo fantastisch speelden maar vanaf een minuut of zes was het duidelijk: de punten geane hjoed mei nei de Syl, neat oan te dwaan!

Het was eventjes aftasten en dan krijgt Ouwe Syl een corner. Ruben laat de afgelopen weken zien een mooie trap te hebben. Hij gaf het teken aan de aanvallers. De bal komt voor, precies op het koppie van de sterk spelende Wesley, krachtig kopt ‘myn klainseun’ de bal binnen. ‘Hy kin ferrekte goed koppe!’, 0-1. Het begin is er, de Sylsters krijgen daarna veel kansen. Een schot van Wesley smoort en de rebound van Dirk gaat net naast. En dan krijgen we plotsklaps een tegentreffer. Wesley probeert de bal weg te schieten maar schiet pardoes tegen een aanvaller van Wardy aan, de bal vliegt op miraculeuze wijze in het doel achter de verbouwereerde Dennis, 1-1.

Hjir hiene wy net oprekkene! Het is een beetje vreemde gang van zaken. De Sylsters pakken het direct weer op en zoeken weer naar de voorsprong. Matthijs pikt de bal op van het middenveld en waagt ook een schot, de keeper capituleert niet. Thomas speelt door op Wesley, zijn poging gaat maar net naast. Dan probeert Ruben op rechts door te komen. Handig versiert hij een corner. Hij gaat er weer zelf achter. En weer gaat de hand omhoog en weer gaat de bal naar Wesley die nu niet kopt maar de bal binnenschiet, 1-2. Twee corners, twee keer bingo. Lars komt opstomen maar zijn poging smoort. En dan komt Wardy zowaar door. We staan wat te veel naar voren. Gerbrand krijgt een één tegen één situatie en maakt een overtreding. De overtreding ziet iedereen. Een kaartje is ook terecht maar de scheidsrechter kan zijn kaarten niet vinden. De Wardianen roepen: dat is read, ja hjer, dat is read. De scheidsrechter zoekt nog steeds naar zijn kaart en ja hoor daar komt hij met de rode kaart voor Gerbrand. Ik vond het veel te zwaar. Maar de Wardianen ruiken hun kans. No mat it dochs slagje? Even lijkt Jelle van der Kooi de gelijkmaker binnen te koppen. Helaas belandt de bal op de lat. De Sylsters houden daarna het initiatief. Dirk komt alleen door en spurt direct op de goal af, helaas strandt ook deze poging. Wy gean om thee, lekker efkes opwaarmje!

In de tweede helft lijkt Jan de tegenstander in het zadel te helpen. In plaats van de bal weg te koppen probeert hij het met de borst. Koppen kan Jan als de beste maar op borstballen moet hij nog wat oefenen. De bal komt precies voor de voeten van de Wardy-spits. Zijn  poging is goed maar Dennis is beter en pakt de bal. Gevaarlijk was het wel. Even daarna kopt Jan wel maar nu aan de andere kant van het veld. Weer een corner en weer staat Ruubsko achter de bal. Aan de lijn geven we aan dat het moeilijk is om met deze wind vanaf die kant een bal voor te krijgen. Jan staat klaar. Ruubsko slingert de bal voor en Jan kopt excellent met een keurige stuit binnen, 1-3. Wy ha wer ien foar it brekken. En die hebben we ook nodig. Sipke geeft een corner weg en wat Ouwe Syl kan, kan Wardy ook. Een keurige corner wordt ingekopt, 2-3. Wardy pakt de bal en wil nog iets forceren. Als je dat probeert komt er ook achterin wat ruimte. De Sylsters snijden door de verdediging, een handsbal is het gevolg. De vrije trap van Thomas is op maat, ‘onze’ Wesley bekroont een prima potsje met zijn derde doelpunt, 2-4. Nou is het wel klaar denk je dan en zo is het ook. Jelmer komt er in voor Ruben, Sjoerd  voor Lars en Sam voor Dirk. Sjoerd komt door aan de rechterkant, de man naast mij zegt dat het een weergaloze actie is, hoe dan ook, Sjoerd vliegt het strafschopgebied in en wordt daar naar het beeld van de scheids onreglementair neergelegd. Een penalty is het gevolg. Thomas schiet onberispelijk binnen, 2-5. Een goede schotpoging van Sam wordt gepakt door de keeper. It is klear, trije puntjes mei nei hûs. Het was een mooi weekend, de concurrenten verliezen puntjes, en wij zijn drie puntjes rijker. Mooi hoor zo’n zaterdagmiddag in de kou!

Tiisdeitejûn matte wy nei de Wâlden, binne jim der ek by?