Winne is net sa maklik

2 april 2024 12:00

Als je als team in een bepaalde schwung zit kun je vrij gemakkelijk wedstrijden winnen. Ook als je dan achter komt lukt het vaak wel om de punten mee naar huis te nemen. Ik denk bijv. aan de prachtige volksclub Feyenoord. Soms loopt het niet maar toch weet de ploeg, vaak met behulp van het legioen, de drie punten te pakken. Als team heb je soms een periode waardoor je een bepaalde serie wedstrijden achter elkaar de punten pakt. Ouwe Syl kent meestal in een seizoen ook wel zo’n serie. Vaak als het weer wat beter wordt en de velden ook wat strakker zijn komen de Bildtse voetballers beter uit de verf. Die verwachting was er bij een aantal supporters ook voor de periode na de winterstop. Helaas gaat het niet altijd op. Vandaag stond WWS op het programma. De ploeg van oud-trainer Richard Reitsma is geen hoogvlieger in de competitie. Het veld lag er keurig bij in Wirdum en dus hoop je op een mooi potje. De staf kan weer beschikken over Tiemen en Gerbrand en dan is het wat makkelijker om de puzzel te leggen.

Om half drie blaast de scheidsrechter en ‘giet it oan’. WWS is niet van plan om zich makkelijk naar de slachtbank te laten leiden. De ploeg voetbalt goed mee en pakt brutaal het initiatief in de eerste minuten. En dit leidt in de vijfde minuut ook tot het openingsdoelpunt. Op het middenveld raakt Ouwe Syl naïef tot twee keer toe de bal kwijt en in het strafschopgebied speelt Riemer Jorna zich prima vrij en schiet beheerst binnen met zijn linker, 1-0. ‘Het sil toch niet? Hoe kin dit?’, hoor ik aan de kant. De keeper van WWS spoort zijn mannen aan om te kantelen, voortdurend roept hij de spelers op. ‘Jongens, kantelen en compact roept hij er achter aan!’, of de spelers weten wat ze moeten doen weet ik niet maar de wedstrijd is wel even in het voordeel van de Wirdumers gekanteld.

De Sylsters pakken vervolgens het initiatief, ze zijn ook beter, voetballen makkelijker. Een aanval opgezet door Sipke over links komt bij Dirk die de bal doorgeeft op Matthijs die op zijn beurt de pass geeft aan Ruben, de bal komt net niet lekker aan en wordt net naast geschoten. En dan krijgen we een curieus moment. Een vrije trap wordt het strafschopgebied in gedraaid en dreigt in niemandsland terecht te komen. De scheids van dienst ziet een overtreding. Er was inderdaad een handje die de tegenstander vasthield maar dit is wel zwaar gestraft. Thomas pakt het cadeautje dankbaar uit, 1-1. ‘Nou sil it wat worre’, hoor ik naast me.

Maar WWS gaat ook brutaal door met aanvallen, de mannen verstoppen zich niet. Gerbrand gooit zich na een corner  in de baan van het schot, Dennis doet de rest. Een vrije trap van WWS wordt net over gekopt door Raymond van der Galiën. En dan lijkt er toch een voorsprong te komen. Ruben speelt de linksback uit en zet voor, Dirk lijkt binnen te schieten. Lijkt…, het lukt net niet. Een actie van Matthijs levert alweer een kans op voor de jonge Boonstra, nu schiet hij over. Een voorzet van Sipke komt bij Matthijs maar nu is het de keeper die met zijn rechtervoet de bal net weet te pareren. Een corner van Ruben komt bij Wesley. ‘Dizze gaat der in’, hoor ik naast me, maar nee, de bal gaat over. En zo gaat we naar de thee. 1-1, niks aan de hand, nog 45 minuten te gaan.

We zijn net los of Gerbrand krijgt een goede schietkans, maar als de bal niet tussen de palen gaat wordt het lastig. Ook deze kans gaat over. Na een rommelige aanval krijgt Matthijs een schietkans maar ook hier redt de keeper. De Bildtse equipe zet aan maar het mist wat aan overtuiging. Een vrije trap van Thomas komt op de kop van Tiemen die doorkopt op broertje Matthijs maar ook deze poging gaat naast. Achterin heeft Remco Schuurman het aardig staan bij de thuisclub en langzaam worden de Wirdumers weer wat brutaler en melden zich aan het front. Op de linkerkant komen de mannen door. Kees wordt uitgespeeld en denkt een vrije trap te krijgen maar in plaats van te gaan staan blijft hij reclameren. WWS gaat gewoon door, de bal wordt voorgezet en Raymond van der Galiën schiet binnen, het is chaotisch maar de goal telt, 2-1. Krijgen we nog een cadeautje? De Sylsters wisselen. Sjoerd en Sam komen in het veld voor Kees en Ruben. We moeten iets forceren. En plotsklaps is het ook weer gelijk. Een vrije trap van Gerbrand wordt prima binnengekopt door Tiemen, 2-2. Er is nog tijd genoeg. Er komen kansen. Een goede poging van Dirk komt op de paal, Thomas schiet op de paal. Dirk heeft een prima poging maar die landt op de lat. Sjoerd Jan wordt nog gebracht om iets te forceren. Er komen ook kansjes maar winnen is er niet bij. Wy kinne net sa maklik winne op ’t heden! De Sylsters lopen na deze week achter de feiten aan. Maar er zijn nog zeven potjes te spelen en als de schwung er weer in komt dan gaat er een hele andere wind waaien. Ik hoop dat het snel begint te waaien.

Oant nije wike, dan komt WWS naar het Bildtse laändsy. Ant kikes.