Steek aan dat ding Pieter, steek aan!

8 april 2024 13:30

Op internet staat een filmpje over een aantal heren die met carbid in de weer zijn en vervolgens ‘steek aan dat ding Pieter, steek aan! roepen. Ik moest er aan denken toen Ouwe Syl zaterdag de wedstrijd tegen WWS begon. Het was of Jelmer en Sjoerd de slinger hadden gevonden en de jongens hadden aangespoord om een en ander aan te slingeren. De heren kwamen het veld op en toen leek het al anders dan een week geleden. De uitwedstrijd tegen WWS was op 2-2 geëindigd en ‘dat mat oars ha de mannen tocht’! Hendrik Jan had in al zijn wijsheid al aangegeven dat het anders zou worden. ‘It is klear mei dat ferliezen, tús geane wy winnen!’

Scheidsrechter Hamstra had nog maar net gefloten of de Sylster equipe ‘fleach der boppe op’, de mannen van trainer Richard Reitsma hadden geen schijn van kans. Keeper Thomas Menting spoorde zijn mannen wel aan met ‘kantelen en compact staan’ maar het mocht niet baten. De Sylsters waren in alles ‘baas’ op het veld. En ja het helpt dat het vlaggenschip van Ouwe Syl weer redelijk compleet wordt en dan heb je wat meer te kiezen. Remco was er vandaag weer bij en dat maakte vandaag een behoorlijk verschil. Hij was gretig, speelde met gogme en scoorde ook nog eens twee keer. ‘Dat skeelt al een bytsje, tinkt my!’

Het begint bij een ingooi, Gerbrand belast zich er mee, Dirk legt terug maar Remco geeft de bal net niet genoeg vaart mee. Het is wel het begin van een wervelende eerste helft. Gerbrand benut de ruimte en komt veelvuldig op. Hij zoekt Matthijs die doortikt op Remco, het schot is strak maar Menting redt. Dan een aanval vanaf de rechterkant, Sjoerd verovert, stoomt op en verplaatst het spel naar Smits, zijn schot gaat over de goal. We komen dichter en dichter bij. Een schot van Remco belandt op de vuisten van de keeper. Een hoge bal van Tiemen komt terecht bij Dirk, maar het is ‘krekt net’ voor de jonge Boonstra. En dan is het wel raak. Een lange bal van achteruit komt bij Thomas die Remco vrij ziet staan. De jonge kroegbaas ‘in de dop’ weet met een soort van halve omhaal keeper Menting te verschalken. Het lijkt er op dat de bal ‘heet’ is, maar die tellen ook, 1-0. Vlak daarna is het spits Thomas die de bal klaarlegt voor Wesley. ‘Komt dat schot’ wordt er geroepen, strak in de hoek, de keeper kijkt beteuterd toe, 2-0. ‘Die kleinseun van mij kin em lekker rake hoor!’ Vlak daarna komt Berry mee op, hij kan afleggen op Gerbrand maar nee, hij zet door, onverzettelijk, twee man voorbij en dan een prima schot maar Menting weet de bal net over de goal te tikken. Ik hoor de keeper roepen: ‘het mot beter, hoor jongens’, en hij heeft gelijk. Maar het is tegen dovemans oren gezegd. Matthijs draait de rechtsback van WWS hoorndol, de arme jongen staat er voor het eerst maar weet niet waar hij het zoeken moet. Een corner van Remco wordt teruggelegd door Snipes, Dirk weet de bal er ‘krekt’ niet in de krijgen. En dan krijgen we zowaar een uitbraak van WWS. Nr. 10 schiet de bal strak in de hoek, maar Dennis duikt minstens zo strak en dan gaan de ballen er niet in hé….

Sjoerd laat weer van zich horen. In deze aanval heeft hij maar liefst twee assists aldus zijn trotse vader. Het kan allemaal in de vijfde klasse B. Sjoerd brengt Hendrik Jan in stelling. HJ drukt af, een prachtig schot, maar je moet tussen de palen mikken, anders gaat hij op de lat en zo zij het. Vlak daarna laat Remco hoe het moet. De bal onder je voet, vrij spelen, kijken waar de keeper staat en dan…..afdrukken. Een magnifiek doelpunt, de bal vliegt in de bovenhoek, 3-0. Thomas Menting kijkt er na en is diep onder de indruk.

En dan nog een aanval van WWS. Een hoge voorzet komt bij de nummer tien die een vrije kans krijgt maar hij kan niet zo goed koppen, de bal gaat naast. Het was de laatste aanval van WWS in de eerste helft. Voor de rust krijgen we nog drie doelpunten voorgeschoteld. Een corner van Thomas wordt ingetikt door Matthijs en Remco Schuurman helpt vertwijfeld nog een beetje mee, 4-0, een e.d-tje.

Vlak daarna heeft de rechtsback geen idee waar Matthijs naar toe gaat (nei de goal fansels…) en de voorzet op grote broer Thomas is prima, de tip-in ook, 5-0. Een corner van Remco komt bij Wesley die weer klaarlegt voor Thomas, 6-0. Een moai begjin, lekker thee drinke!

In de tweede helft wordt er gewisseld, gewisseld en gewisseld. Jelmer van der Dam vervangt HJ, Ruubsko komt er in voor Matthijs, even daarna Sam voor Remco en Kees voor Sjoerd. Er komen nog steeds kansen maar het sprankelende van de eerste helft is verdwenen.

Een mooie opzet van Jelmer komt bij Thomas die door tikt op Sam, de poging van de jonge van der Laan mist een beetje overtuiging. Zo zijn er meer kleine en grote kansen maar ‘it slagget’ steeds net niet. En dan zien we supersub Sjoerd Jan zich warmlopen. ‘It waarm rinnen kin wol wat pittiger’, hoor ik aan de kant. Maar na de warming up komt ‘de goalgetter in spé’ er in voor Dirk. Op zoek naar nog twee doelpuntjes voor zijn ster. Wesley ´leit de bal prachtig del foar Thomas, de kapitein geeft door op Ruubsko, de afronding is daar maar de bal gaat op de paal.

Sam komt goed door op de rechterkant, ´en no soksette jonge´ de pass is voor Wesley, Sjoerd Jan is in de buurt maar kan de draai net niet maken. Het slotakkoord is voor Gerbrand, hij komt prima door maar het schot is een prooi voor de keeper. Einduitslag 6-0.

Ik hoop dat Jelmer en Sjoerd volgende week weer de slinger weten te vinden. Steek aan dat ding, steek aan! dan kin it wolris moai wurde, bin jim der ek by?

Ut tsjin Holwert mar wy spielje in Ouwe Syl.

Supporter Jelle.

Foto's zijn te zien bij het kopje 'Wedstrijdverslagen'.