Eerste nederlaag Ouwe Syl 2

Waling Dykstrastraat 19
9077SN
VROUWENPAROCHIE

De eerste nederlaag van het tweede team van V.V. Ouwe Syl dit seizoen is een feit. De derby tegen CVO ging met 4-3 verloren.

Voorafgaand aan de derby bleek dat er spelerskrapte was. Op vrijdag stonden er twaalf spelers op papier - waarvan twee junioren – en nog geen keeper. De drie mannen die regelmatig keepen waren helaas niet beschikbaar, uiteindelijk werd veldspeler Sytse bereid gevonden het doel te verdedigen.

Na de gebruikelijk fietstocht naar Froubuurt kon de staart van de voorwedstrijd worden bekeken: de dames van CVO/Beetgum tegen HJSC. Bij de oudgedienden van het tweede roept de clubnaam HJSC herinneringen op aan wellicht de slechtste wedstrijd van het tweede ooit. Jaren geleden zakte Ouwe Syl namelijk in Hommerts door de ondergrens. Dit bleek helaas een voorteken voor de hoofdwedstrijd van de dag, CVO 2 – Ouwe Syl 2.

De eerste helft was namelijk bedroevend. Chloor-in-de-ogen pijnlijk. Kelderklasse onwaardig.

Ouwe Syl slaagde er niet in de bal fatsoenlijk rond te tikken. Of het nu een pass over twee, vijf of twintig meter was, de bal bereikte zelden iemand in een geel-zwart shirt. CVO had direct in de gaten dat er vandaag wat te halen was tegen de koploper en speelde opportunistisch de lange bal en gokte er op dat spits Sam Torensma zou scoren. Uiteindelijk vielen er drie goals uit vier halve kansen, en dat in een tijdsbestek van tien minuten. Een schot op goal kon door gelegenheidskeeper Sytse niet klemvast worden gepakt en Sam Torensma maakte uit de rebound de 1-0. Twee minuten later verlengde Gerwin ongewild een voorzet van CVO met het hoofd, waardoor de bal langs Sytse in de goal verdween. Niet lang daarna een diagonaal schot op doel, 3-0. Kon Ouwe Syl er dan niks tegenover stellen? Iets. De beste kans was voor Gerwin, die uit een corner de bal hard inkopte, maar de keeper van CVO bracht fenomenaal redding. Ook was er nog een kans voor Sjoerd, maar helaas.

In de tweede helft tapte Ouwe Syl uit een ander vaatje. De passing werd wat beter en de spitsen Dylan en Jelte-Jan werden bereikt. Uiteindelijk was het Dylan die de 3-1 maakte en meteen brak er wat onrust uit bij CVO. Al scheldend op elkaar slaagden ze er twee minuten later toch in een corner te krijgen. En ja, uit de hoekschop kon de bal centraal achterin door een volledig vrijstaande speler van CVO worden binnengekopt... Met nog een half uur op de klok zette Ouwe Syl alles op alles om toch nog een punt uit deze wedstrijd te slepen. Laatste man Sjoerd schoof steeds vaker in en via diverse combinaties langs de kanten en in het midden via Gerard werd Ouwe Syl steeds gevaarlijker. Twee vrij trappen brachten twee goals. Eerst was het Jelte-Jan die de bal fantastisch diagonaal in de verre hoek schoot. Daarna was het Sjoerd die de bal in de kruising peerde. Helaas floot de verder uitstekend leidende scheidsrechter Van Dijk na vrijwel 45 minuten af, anders was er in de blessuretijd wellicht nog wat mogelijk geweest.