Drie bekerwedstrijden = 9 punten!

Beetgum 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 06

17 september 2022 14:30

F.H. Albada

Sportpark It Bosk
It Bosk 2
9045PA
BITGUMMOLE

Toen de tegenstanders in de beker bekend werden leek het me zo toe dat Ouwesyl pittig had geloot. Berlikum, Foarut en Beetgum, tsja dan zeg je al gauw ‘het zijn maar oefenpotjes, het gaat niet om het winnen!´

Vandaag speelde het vlaggenschip van onze mooie vereniging in en tegen Beetgum. Eind vorige seizoen liep Ouwesyl tegen een pittige nederlaag aan en de heren waren gewaarschuwd. Er waren vooraf wel wat personele probleempjes, Auke, Tiemen, Wesley, Gerwin stonden alle vier langs de kant met pijntjes of terugkomend van blessures. George is er nog steeds niet bij en dus is de selectie op dit moment niet erg breed. En dus traden de mannen van Pier en Bertus met een (te) krappe selectie van 13 mannen waar onder de geblesseerde Auke aan tegen de Beetgumers. Maar ook dan kun je een resultaat halen, dat bleek maar weer op deze gure zaterdagmiddag.

De eerste actie kwam van de mannen van trainer Tiede Dijkstra. Het schot van de centrale middenvelder bleek een makkelijke prooi voor Dennis. In het begin was het wat aftasten. Ouwesyl hoefde niet en Beetgum leek het ook wel goed te vinden. Tot in de 12de minuut. Onze nieuwe wingback Kees sprint als Denzel Dumfries bij de lijn langs, kreeg de bal goed mee en weet Remco te vinden. De zoon van de kroegbaas heeft een goede linker en liet dat ook weer zien, 0-1. De Sylsters hebben de tegenstander vast en laten niet meer los. Drie minuten later. Een vrije trap van Remco, Oebele lijkt te gaan koppen maar mist de bal, de poging van Thomas smoort in een woud van benen. Even lijkt Beetgum toch een doelpuntje te maken. Oebele glijdt uit en Walter Snieder kopt op de lat.

Wat is het fijn als er balvaste spelers als Oebele en Thomas in je selectie rondlopen. Spelers die al wat mee hebben gemaakt en ‘net waarm of kâld wurde’ van tegenstanders die op hen afkomen. Ze blijven voetballen en dit heeft een positief effect op de rest van de groep. Er wordt met durf gespeeld en dat geeft vertrouwen. Ouwesyl straalt stabiliteit uit en dat is erg fijn zo kort voor het begin van de competitie.

De wedstrijd gaat verder. De jonge vader, Gerbrand krijgt een vrije schietkans maar de bal gaat rechts naast de goal. Een mooie aanval opgezet door Sybren komt via Thomas en Gerbrand uit bij Sipke maar de jongste Kooistra weet het net niet te vinden. Dan volgt de 0-2. Nu is het Berry die de aanval opzet, weer stormt Kees op, een voorzet volgt, Lars lijkt binnen te schieten maar dat lukt net niet en dan is daar wederom Matthijs die in de 31ste minuut de bal strak binnenschiet.

In de tweede helft verandert er niet veel. Marten J. Bloem komt in het veld maar het sorteert niet het gewenste effect voor de Beetgumers. De Sylsters maken vandaag de dienst uit en doen dat op overtuigende wijze. Het schot van Kees gaat net over, een corner van Lars wordt op bijzondere wijze ingetikt door Matthijs, echter de bal gaat net naast. Het spel kabbelt wat voort. Beetgum oogt onmachtig en Ouwesyl gelooft het wel. En dan toch de 0-3, Gerbrand verovert de bal op het middenveld en vindt Remco die vervolgens doorgeeft aan Matthijs, de jongeling weet zijn tweede onder de keeper door in het netje te leggen.

Even lijkt ook Lars nog een doelpuntje mee te pikken. Berry komt uitstekend op, omspeelt een paar mannetjes en ziet Lars. De rappe buitenspeler heeft teveel tijd nodig en schiet de bal naast.

Een mooie 0-3 overwinning en poulewinnaar. Prachtig, wie weet komt er een mooie tegenstander uit de koker rollen. Volgende week start de competitie tegen Lions.

Ik hoop op een prachtig seizoen.

Foto's: Selina Faber