Pak voor de broek!

Ringweg 31 A
9073HH
MARRUM

Het is al weer zaterdag, de heren voetballers mogen weer de wei in. Het is 10 december, de laatste competitiewedstrijd voor de winterstop. Het is koude donkere zaterdag. Ouwe Syl moet aantreden in en tegen Marrum. Beide ploegen hebben 10 punten bij elkaar gespeeld en vandaag gaat het wel degelijk ergens om. Beide teams kunnen de puntjes wel gebruiken. De Sylsters zijn redelijk compleet en gaan met enig vertrouwen de wedstrijd in. Pier heeft een basisplek gegeven aan Oebele, hij is de leider van de achterhoede. Er zijn een aantal heren die minder hebben getraind en deze spelers worden dan wisselspeler. Bij Marrum zijn trainer Win de Ron en leider Gerlof Dijkstra geschorst al staan de heren wel aan de lijn. Met name Wim de Ron bemoeit zich nadrukkelijk met wat er in het veld gebeurt. Het begin van de wedstrijd begint met aftasten. Het begint met weinig hoogtepunten. Het veld is glad en lastig bespeelbaar. De eerste goede kans is voor de Sylsters. Wesley gooit de bal ter hoogte van de dug-out in op Lars die diep gaat en ruimte krijgt. Lars zoekt de lange hoek maar vindt daar ook keeper Roersma. Marrum krijgt ook een paar kansjes maar daar weet de verdediging goed op te acteren.

Dan, na een half uur moet de rechtsback van Marrum er af, het lijkt op een stevige blessure en dat is erg vervelend. Marrum is een beetje aan het zoeken en de Sylsters krijgen kansjes. Thomas zoekt Auke maar hij schiet de bal net voorlangs. Daarna een crosspass van Tiemen op Gerbrand die ook Auke vindt, het schot van de spits belandt via Thomas Roersma en de lat net niet in het netje. Ouwe Syl heeft Marrum aardig in de hoek waar ze, ze willen hebben maar de kansjes moeten verzilverd worden. Gerommel in de Marrumer defensie brengt de bal weer bij Auke, nu krijgt Wesley een kans, maar deze poging gaat naast. Een goede aanval via Sipke en Wesley komt bij Thomas. De ervaren middenvelder schiet de bal ´met gevoel´ maar wel naast. Het laatste stukje van de eerste helft krijgt Marrum weer wat voet aan de grond. De Marrumers dringen aan en krijgen kansen. De bal wordt diep gegeven aan de linkerkant van het veld, de spits ontvangt in buitenspelpositie de bal, de grensrechter vlagt, en natuurlijk probeert Marrum dit tegen te gaan. Het is vooral trainer de Ron die met flinke teksten de grensrechter wat minder hoffelijke woorden toe bijt. Vlak daarna, het is bijna rust, wederom een situatie waarbij Marrum scoort maar ook hier lijkt het wel degelijk op buitenspel: De grensrechter vlagt en weer gaat de geschorste trainer flink buiten zijn boekje. Zoveel ervaring als keeper-voetballer en dan zo reageren, jammer! Het blijft bij 0-0. Het kan nog alle kanten uit.

In de tweede helft komen er wissels in het veld. Sybren (geblesseerd) en Lars verlaten het veld ten faveure van Sjoerd en Remco. De samenstelling in het elftal wordt anders en dat heeft flinke impact. Marrum heeft snelle spitsen en in de eerste helft hadden de Sylsters dit redelijk onder controle. Maar in het begin van de tweede helft is het anders. Het is zoeken voor beide teams maar al gauw pakt Marrum het initiatief. In een paar minuten tijd wordt de wedstrijd weggegeven. We spelen in de 55ste minuut. De snelle Cornelis Bolding komt door, achterin reageert men te traag en pardoes ligt de bal achter Dennis, 1-0. Ouwe Syl probeert te herstellen maar is het even helemaal kwijt. De verdedigers staan teveel naar voren en dat is dodelijk tegen de snelle voorwaartsen van Marrum, nu is Jan Zagema die de 2-0 op het scorebord zet. Een minuut later ligt ook de derde in het netje, weer ziet de defensie er niet goed uit, 3-0. We geven de pot in een paar minuten weg en krijgen een flink pak op de broek. Even lijkt het dat er nog een kentering zichtbaar wordt. Thomas zet de bal op en Remco krijgt een halve kans. Vlak daarna schiet Remco de bal op de lat, de rebound is voor Thomas die de 3-1 binnenschiet. Zou het dan toch nog? Pier brengt nog meer aanvallende impulsen in de ploeg. Matthijs komt in het veld voor Sipke. Even worden de bakens verzet. Er komen wat aanvallende acties maar het heeft er geen schijn van dat dit nog iets gaat opleveren. Integendeel, achterin wordt de centrumverdediger uitgespeeld. Over rechts komt opnieuw Cornelis Bolding die de 4-1 op het scorebord zet. Het slotakkoord is nog een keer voor Marrum, het is wederom de goed spelende Jan Zagema die doeltreffend afrondt, 5-1. Over en sluiten. De scheidsrechter blaast op zijn fluit en het is klaar voor dit jaar.

De Sylsters sluiten dit jaar af op plek 11, een plek waar je niet wilt staan, want dit zou nacompetitie betekenen. Ouwe Syl heeft goede wedstrijden afgewisseld met minder goede. Vandaag kregen we pak op ons broek. Dat mat oars in it nije jier! Pier moet op zoek naar meer vastigheid in het team, Ouwe Syl kan prima mee maar zal dan af en toe wel wat anders voor de dag moeten komen.

Hoe het ook zij, volgend jaar gaan we weer verder. Ik wens u allen een prachtige en inspirerende kersttijd toe en oant takom jier!