Vertrouwen!

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 25

16 september 2023 14:30

S. van Vugt

Zaterdag speelde Ouwesyl de laatste wedstrijd in de bekerpoule. Na de winst tegen Wykels Hallum en het verlies tegen Veenwouden kwam Sc Lions ´66 op bezoek op´e Syl. Het is de laatste wedstrijd voor het seizoen gaat beginnen en dus hoop je als technische staf dat de groep er ´aardig´ op staat. Lions is een vierdeklasser en vooraf favoriet.

Het vlaggenschip onder leiding van Jelmer en Sjoerd heeft een prima voorbereiding  doorgemaakt. Een behoorlijke groep jonge spelers heeft de hele voorbereiding meegedraaid en dat is erg fijn. Spelers worden beter als er wat meer druk op komt en voor de toekomst is dat van belang. Als je dan wint van grote broer Wykels Hallum geeft dat een boost. Maar het verlies tegen SCV laat zien dat het af en toe kwetsbaar is. Vandaag dus tegen de Lionellen, de Liwadders wonnen afgelopen seizoen twee keer van de Sylsters.

De selectie van Ouwe Syl maakt groei door, er zit positiviteit in de groep en goede resultaten helpen daar bij. Vandaag staat Erwin op de goal, de technische staf wisselt en geeft beide keepers de kans om te laten zien wat ze waard zijn. Jan Koelmans heeft zijn kicksen weer aangetrokken en staat vandaag in het centrum van de verdediging. Voor het eerst sinds een aantal jaren maakt hij weer deel uit van de eerste selectie en ook dat is mooi om te zien!

Scheidsrechter van Vugt geeft om 14.30 uur het startsignaal en de Sylsters hebben er zin in. De ploeg staat lekker compact en in de duels zijn ze de bovenliggende partij en dat helpt tegen een ploeg als Lions. In de eerste minuten laat Matthijs de verdedigers direct zijn hielen zien en in het strafschopgebied wordt hij aangetikt. Maar de overtreding is blijkbaar te licht. Na een minuut of tien krijgt Ouwe Syl een vrije trap op de zestien, het leek een prima plek voor de linker van Remco maar Thomas probeert het met rechts, via de muur wordt het een corner. Ouwe Syl speelt sterk, niet dat Lions geen partij biedt, zo is het zeker niet, af en toe komen de spelers van trainer Docherty er gevaarlijk uit. Een passje van Mika Szomoru komt bij Ashley Birkenholz, hij kapt Sipke uit maar zijn schot wordt uitstekend gepareerd door Erwin, de daaropvolgende corner is weer gevaarlijk maar wederom staat Erwin paraat. En dan neemt Ouwe Syl de regie over. Het is een pass van Thomas die Lars wegstuurt, een prima actie van de snelle Lars die vervolgens de bal klaar legt voor Remco en die kan iets moois met een bal, nl. de bal prima via de paal binnen schieten, 1-0.

Lions probeert de bakens te verzetten, krijgt ook een paar kansjes, maar het is Erwin die prima redt en daarna is er uitstekend keeperswerk van Kees die zich in de baan van het schot gooit. Ouwe Syl is niet van de wijs, er zit muziek in de ploeg en dat is mooi om te zien. Een actie van Matthijs is prima maar zijn pass op Sybren oesterhard en dat helpt niet. In de tegenstoot komt Lions er rap uit. Het is Gillian Dijkstra die als stervende zwaan een penalty wenst te hebben. Maar Ouwe Syl kreeg in de eerste minuut nul op het rekest en voor Lions geldt hetzelfde. Het zit Ouwe Syl niet tegen en ook dat kan prima passen! Gillian Dijkstra is nog aan het ‘spinfuotsjen’ in het starfschopgebied terwijl Sipke de bal meeneemt. De pass op zijn maatje Lars is prima, de goed spelende zoon van Robert en Simone brengt zijn andere maatje Matthijs in stelling die venijnig uithaalt, keeper Justin Rinsman is kansloos, 2-0. Lekker hoor!

Even lijkt Lions de Anschlußtor te maken, maar het zit Birkenholz vandaag niet mee, de actie is goed en zijn doelpoging evenzo maar de bal knalt op de lat. Een beetje mazzel is ook best fijn….

Een prima eerste helft, Kees en Sipke doen het prima op de backs, het centrum van Berry en Jan speelt sober maar goed, Erwin is betrouwbaar als sluitpost. Op het middenveld staat de motor van het team, good old Hendrik Jan, kapitein Thomas en Remco, het is mooi om te zien hoe soepel het machientje loopt. Voorin zijn Sybren, Lars en Matthijs af en toe ongrijpbaar.

In de tweede helft gaat Sybren er af en mag broer Sjoerd hem vervangen. We beginnen met een prima actie van Matthijs, keeper Justin weet hem net naast te tikken. De corner van Remco komt op de kop van Hendrik Jan maar de supporter naast me zegt dat hij zijn ogen open moet doen anders kop je nooit raak en dat bleek het geval. Na een overtreding van Jake Goldsmith (vroeger bij Suawoude) kreeg Remco nog een kans, helaas is niet alles ‘Bingo’. Sjoerd krijgt ook een mooie kans, de steekbal van Remco is magnifiek, helaas weet de jongste van der Schaar deze kans niet te verzilveren.

Ouwe Syl is nu heer en meester, het derde doelpunt een prachtige beloning. Het begint bij Hendrik, hij speelt zich prima vrij, Lars ontvangt de bal en hij bewaart het overzicht, Remco schiet onberispelijk binnen, 3-0. Drie assistjes van Lars. Is it net moai?

Sjoerd Jan komt er in voor Jan, Dirk voor Lars en even later Ruben voor Hendrik. Het wordt wat rommeliger, Lions zoekt naar een doelpuntje maar Erwin wenst niet te capituleren. Gerwin komt voor Matthijs en zo zijn de wissels ook op. Nog één momentje: een mooie passje van Ruben komt bij Gerwin. Je zou het Gerwin gunnen na al zijn blessureleed. Het schot is strak, hard maar net naast de goal.

‘Een moai potsje mannen’, het was een goede generale voor de ouverture van komende zaterdag tegen Ternaard. Met vertrouwen gaan we het nieuwe seizoen in. Ik ha der sin oan, jim ek?

Oant nije wike, Supporter Jelle.