Kleine broer wint van grote broer!

Wykels Hallum 1

Mannen KNVB beker Amateurs poulefase Groep 2 25

2 september 2023 14:30

A Zuidema

Het is 2 september en we heten onze gasten uit Hallum van harte welkom. Een mooie bekeraffiche. Twee naburige dorpen die de strijd aangaan. Normaal gesproken gebeurt dat niet zo vaak. Wykels Hallum speelt al jaren in de derde klasse en Ouwe Syl acteert, na de degradatie, dit jaar weer in de vijfde klasse. Het is zoals in het programmablad vermeld is ‘Grote broer tegen kleine broer’, wie gaat dit winnen?

Wykels heeft een aardig ploegje, onder leiding van trainer Max Houttuin en leider Durk Prins proberen de heren ook dit jaar het derdeklasser schap veilig te stellen. Ouwe Syl heeft ook ambitie, echter de selectie is wel wat krapjes! Gelukkig komen er een aantal pareltjes aan. Spelers die vorig jaar in de JO-17 acteerden doen in de voorbereiding volop mee in de selectie van trainer Jelmer Helfferich. Sjoerd van der Schaar staat vanmiddag zelfs in de basis. Twee van der Scharen, Freerk en Hertha binne grutsk! Op de bank zitten alleen maar gretige jonge ‘honden’, Rienk, Dirk, Jelmer, Ruben en Erwin vullen de bank. Rienk en Dirk, ook al twee broers, dat belooft wat.

Na het startsignaal pakt Wykels Hallum zoals verwacht de teugels vast, de eerste 20 minuten zijn ze heer en meester. Ouwe Syl moet volgen en hopen dat ze door de eerste storm heen komen. Eelco Bijlstra blijkt een sterke spits en een prima aanspeelpunt voor de Hallumers. De eerste kopbal is van hem, maar Dennis staat zijn mannetje en redt uitstekend, daarna wederom een schot van de spits, ook hier komt Dennis als winnaar uit de bus. Een corner is het gevolg en als deze wordt genomen is het ietwat chaotisch in het strafschopgebied, Bjorn Dijkstra blijft kalm en legt de bal in het netje, 0-1. Niet meer dan verdiend. De Hallumers willen doorpakken en gaan op zoek naar een tweede doelpunt. Maar het blijkt niet zo gemakkelijk. De Sylster verdedigers bijten steeds beter van zich af en ook voorin krijgt men kansjes. Tiemen en Gerbrand krijg meer en meer controle in het centrum. Ook Kees en Sipke kwijten zich steeds beter van hun taak. Het wedstrijdbeeld kantelt. Een hoge bal van Remco komt bij Wesley, het is een speldenprikje waar de Hallumers nog niet van schrikken. Daarna is het opnieuw Wesley die drie keer om zijn as draait maar wel vrij is om te schieten. Keeper Desmond pareert ook deze poging. In het Wykels-kamp wordt het een beetje tam, de drive van het begin ebt weg. En ja, dan speel je de tegenstander in de kaart. De Sylsters komen er af en toe met veel mensen uit en de kentering is gaande. In de rust wordt er genoeglijk koffie gedronken, de sfeer is prima, de Hallumers zijn tevreden met de 0-1. Max Houttuin brengt een viertal wissels en dan gaan we weer los.

De tweede helft is maar een klein beetje anders dan de eerste…… In de eerste helft was het grote broer die de ‘lead’ had maar nu zijn de rollen omgedraaid. Kleine broer speelt met veel meer lef, wat er gezegd is in de kleedkamer weet ik niet maar er is iets gebeurd! Het begint met een aanval opgezet op het middenveld. Thomas speelt Sjoerd in, Sjoerd vindt Remco die Matthijs aan het werk zet en dan krijgt Wesley een prima kans, het schot gaat net naast. De toon is gezet. Vlak daarna is het Matthijs die een prima actie in huis heeft en Remco vrij speelt. De jonge kastelein speelt een uitstekende tweede helft en schiet deze kans prima naast de keeper in het netje, 1-1. Je ziet de Hallumers denken: “wat ha wy no? Hoe kin dit?” Maar het tij is niet te keren, het is over uit, dat blijkt in het verdere verloop. Een corner van Remco komt op de kop van Tiemen die perfect met stuit binnenkopt, de verbouwereerde keeper kijkt toe, 2-1. Dit is andere koek! Vlak daarna een actie van Matthijs, Sybren krijgt een goede kans, maar ‘krekt net’. De kansen rijgen zich aaneen. Een corner van Remco wordt ingekopt door Wesley, de tip-in van Matthijs gaat er net niet in. Dan gaat ook Ouwe Syl wisselen. Sipke en Sjoerd worden vervangen door Jelmer van der Dam en Rienk. De Sylsters gaan door, de dadendrang is nog niet gestild. Op het middenveld speelt Thomas Wesley in, Remco is de lopende man, Wesley steekt de bal tussen de linies door en Remco weet wel raad met zulke kansen. De Hallumer verdedigers gaan het bos in en de bal ligt alweer in het netje, 3-1. Het is niet lang daarna dat de keeper weer het net in moet om de bal te zoeken. De tandem Wesley-Remco draait als een tierelier. Wesley geeft, Remco maakt af, 4-1. Ongekend!

Even komen de Hallumers naar voren en middels een corner komt ook de 4-2 op het scorebord, nu is het Kevin Dijkstra die koppend scoort.

Ouwe Syl brengt de 15-jarige Dirk voor de moegestreden Sybren. Al weer een pareltje in het veld! Even later komt ook Ruben er in. Vier Helfferichjes in het veld en ééntje op de bank, prachtig as net? De Bildtse dadendrang is nog niet gestild. Thomas neemt een vrije trap, en Ruben ‘koud in het veld’, krijgt zowaar een prima kans om binnen te schieten. Helaas schrikt hij een beetje van de mogelijkheid. Daarna een vrije trap wederom van Thomas, nu is het Wesley die beheerst binnen volleyt, 5-2. Kees krijgt ook een prima kans na een aanval over verschillende schijven, helaas gaat de bal net over. En dan het slotakkoord, het is Ruben die Matthijs wegsteekt, de spits ‘frommelt’ zichzelf prima vrij en weet ook de keeper te verschalken, 6-2.  It wie een moaie sneontemiddei foar de Sylsters. Grutte broer koe net winne fan lytse broer. En dat hindert neat!