Ouwe Syl 1 – Nicator 1

Van Egmondstraat 28 A
9078VG
OUDEBILDTZIJL

Zaterdag 30 september stond Ouwe Syl – Nicator op het programma, voor zover ik mij kan heugen is het in de afgelopen 80 jaar niet voor gekomen dat beide ploegen tegen elkaar speelden! Nicator maakte de overstap naar de zaterdag maar was jarenlang een gevreesde tegenstander in het zondagvoetbal. Aan de lijn trof ik een oudere speler die ooit met Nicator in de eerste klasse van de KNVB speelde. Dat is een hoog niveau en ik hield mijn hart vast toen ik dat hoorde. ‘Als onze jongens dat maar kunnen bolwerken!’ Gerbrand en Berry waren niet van de partij, Wesley had last van de hamstrings en leek ook niet te kunnen spelen, Lars haakte in de warming up af en ook trainer Jelmer was er niet bij. ‘Wat gaat dit worren?’, vroeg ik aan Saapke. Gelukkig kon onze ‘klainseun’ Wesley wel ‘speule’, en dat is toch weer een mannetje erbij.

Sjoerd Jan zit als opperhoofd op de bank, het was zijn vuurdoop maar hij deed het met verve. Arne Slot zou jaloers op hem zijn! Ook Sjoerd Jan wil de ploeg als Feyenoord laten spelen en dan heb je een goede kans om te winnen. Om half drie fluit scheidsrechter Eenkhoorn voor de start en ‘it giet oan’ klinkt langs de lijn. Het lijkt direct crescendo te gaan. Een hoge bal van Thomas wordt doorgekopt door Wesley en Matthijs probeert met zijn uiterst gevoelige linkerbeen keeper Masoud te verschalken. Masoud lijkt op een voetballer met moffen aan maar hij kwijt zich prima van zijn taak. Daarna is het vooral Nicator wat de klok slaat. De Sylsters grossieren in slechte passes. De opbouw is matig en Nicator profiteert. Jan speelt de bal verkeerd in, de groenhemden nemen over, Amin Ait Bihiou Ahmed staat veel te vrij en komt recht op Tiemen af, met een paar bewegingen weet hij zich vrij te maken en de eerste bal ligt in het netje, 0-1. Een slecht begin. Ons ploegje is niet echt bij de les. Het begint stroef en de Liwadders maken hier gebruik van. Er komen meer kansen. Een voorzet van rechts wordt door de spits net naast getikt. Het is erg onrustig in het veld, combinaties lopen niet, spelers willen de bal niet hebben en verstoppen zich. Op de rechterkant komt Nicator veelvuldig op, Sipke heeft de broek vol vanmiddag. Ondanks dat Nicator beter is komen de Sylsters er af en toe wel uit en dan zijn de mannen ook best gevaarlijk. Een kansje van Wesley gaat net naast. Een poging van Sybren ´giet krekt mis´.

En dan weer Nicator. Aan de rechterkant wordt Sipke overlopen, de voorzet is prima, de kopbal van de spits ook, gelukkig voor Ouwe Syl gaat de bal net naast de kruising. We komen met de schrik vrij.

Daarnaast is keeper Dennis vandaag de beste man van het veld, zijn reacties zijn prachtig en voorkomen dat Nicator met een grotere tussenstand de thee opzoeken.

In de tweede helft gaat Ouwe Syl iets anders spelen. Sipke en Jan worden gewisseld. Sybren verhuisd naar de back, Hendrik Jan wordt laatste man, Sjoerd en Dirk komen in het veld. Er komt meer rust in het spel en we krijgen de tegenstander zowaar onder druk en dat helpt.

We zijn net los of Dirk, koud in het veld, breekt door, de aanvoerder van de tegenstander sabelt Dirk neer, ´dat is net sa aardig´! Geel is zijn beloning. Het is een teken dat Ouwesyl uit een ander vaatje is gaan tappen. Dominanter, meer durf en nu gaat de bal wel rond en dat helpt. Een vrije trap van Thomas wordt gestopt door Masoud, de daaropvolgende corner is net niet nauwkeurig. De mannen van trainer Sliekers merken dat ze de teugels niet meer strak vast hebben en de wedstrijd wordt onvriendelijker. Gele kaarten zijn het gevolg.

Een vrije trap van Remco wordt door Wesley net niet verzilverd. Maar dan is het wel raak. Een prima lange bal van Thomas komt precies bij Wesley. Masoud vliegt zijn goal uit en Wesley lobt de bal keurig over de keeper, 1-1. Dat hebben we nodig, het is de doping voor de rest van de wedstrijd. ‘Hoppa, nu er over heen klappen’ zie ik iemand appen vanuit vliegtuig onderweg naar Ibiza.

Een corner van Remco wordt maar net weggewerkt door Masoud. En dan is de 2-1 in de maak. Matthijs krijgt de bal aangespeeld, de spits draait zich vrij en schiet ‘oesterhard’ langs de ietwat verbouwereerde keeper, 2-1. Vlak daarna weer een actie van Tieske, Remco krijgt net niet genoeg ruimte.

Even lijkt Nicator terug in de wedstrijd te komen, fijn dat Tiemen de veter er tegen aan weet te krijgen.

De Sylsters krijgen kans op kans. Een grote score is zeer wel mogelijk. Achterin zijn de verdedigers duidelijk meer baas dan in de eerste helft. En ja daarbij komt dat wij de sterk keepende Dennis hebben en zij niet…..

Sjoerd Jan wisselt. Kees er uit, Sam komt er in. Vlak daarna komt ook de einduitslag vast te staan. Wesley toont zich een prima spits, rustig maakt hij zijn tweede van de middag, 3-1. Over en uit.

Vervolgens komen Gerwin en Lars in het veld voor Sybren en Wesley. Lars is nog maar koud in het veld, vrijwel meteen krijgt hij een flinke kans maar hij vergeet om de bal in het netje te leggen. Daarna een prima actie van Sam, Remco mist helaas vandaag het venijn om ‘strak’ af te ronden. Nog een poging van Lars na een leep passje van Dirk, ook deze keer lukt het net niet. En dan legt Lars de bal panklaar voor Sam maar ook de jonge vd Laan heeft het vizier niet goed staan. Ouwe Syl krijgt kansen te over. Een dikke uitslag had in de tweede helft zeker behaald kunnen worden. ´Mar der mat ek wat te seuren bliuwe!´ Volgende week gaan we naar Rinsumageest, VCR staat op de rol. Trainer Dick Groen bekeek de verrichtingen van Sylsters met spiedende ogen.

Hoe dan ek, wy komme der oan, op nei de Geast, jim gean dochs ek mei?