Tandje er bij en door, door, door!

Nicator 1

10 februari 2024 14:00

Sportpark Kalverdijkje Zuid
Kalverdijkje 68 A
8924JJ
LEEUWARDEN

Het is 10 februari en de wedstrijd tegen Nicator in Leeuwarden staat op het programma. De groenhemden hebben nog geen potten kunnen breken dit seizoen. Met drie schamele puntjes bundelen de mannen van trainer Sander Sliekers onder aan de ranglijst. In het begin wordt vrij snel duidelijk dat de Liwadders er vandaag geen puntjes bij gaan krijgen. Daarvoor zijn de verschillen te groot. Scheidsrechter Belksma start de wedstrijd om 14.00 uur (er zijn wat spelers die naar Cambuur willen) In de eerste minuut is direct duidelijk hoe de vlag er bij hangt. Een vrije trap wordt het strafschopgebied gepompt. De keeper lijkt te vangen maar ‘oeps’ het lukt net niet. Bijna maakt Dirk een goal maar ook net niet, bijna maakt Wesley goal maar ook net niet. Hast is noch mar heal!

Nicator is ‘aan de bal’ wel aardig maar zonder bal staan de mannen veelal te wachten. De keeper van dienst vertelt in de rust dat hij eigenlijk geen keeper is, nu dat hadden we al gezien! Ouwe Syl is in het eerste kwartier wat tam en houdt Nicator in leven. Maar dan is het kapitein Thomas die het seintje geeft dat er een tandje bij moet en dat gebeurt dan ook. Ook van de kant af zwepen Jelmer en Sjoerd de mannen op om er wat meer energie in te gooien. ‘Door, door, door,’ horen we en de spelers begrijpen feilloos wat er dan moet gebeuren. Thomas stuurt Dirk weg en de snelle buitenspeler weet met links de keeper van dienst behoorlijk in problemen te brengen. Met het linkerhandje pareert hij nog wel maar Wesley is er als de kippen bij om de 0-1 binnen te schieten. Een stift van Matthijs vlak er na is te hard. Dan een corner. Thomas neemt, Wesley roept, Tiemen houdt in en Wesley  kopt keurig zijn tweede binnen, 0-2. We zijn 20 minuten onderweg.

Dan horen we ook iemand van Nicator roepen dat er een tandje bij moet. De mannen komen daadwerkelijk tot bij de goal van Dennis maar de poging gaat net naast. Een ding is wel duidelijk geworden na deze zaterdag: een tandje erbij helpt daadwerkelijk!

De Sylsters pakken het initiatief weer. Er komen kansen, kansen en nog eens kansen. Niet alles gaat er in maar veel ook wel. Sam zet goed door, Thomas krijgt de bal en zet voor en nr. 19 van de Liwwadders kopt pardoes in eigen goal, 0-3. Nicator is het kwijt…. Wesley zet de bal voor, Dirk krijgt de voet er net niet tegen aan en Thomas frommelt via de tegenstander de vierde binnen. Voor rust wordt ook de vijfde gemaakt. Thomas vindt Dirk, de jongste speler van het veld komt goed door en ja dan is het weer Nicator die helpt en in korte tijd drie eigen doelpunten weet te maken, 0-5. De keeper is er klaar mee. ‘Ik ga niet meer keepen’ en in de tweede helft wordt er gewisseld. Keeper in het veld en een nieuwe speler op de goal. Het kan allemaal op deze zaterdagmiddag.

In de kantine is het genoeglijk en na een bakje koffie gaan we voor de tweede helft. De keeper van de eerste helft is nu de speler met nummer één, een stukje duct-tape en gaan met die banaan. Niemand die er wat van zegt. En voetballen kan hij beter dan keepen. We voetballen een minuut of tien, er komen kleine kansjes maar de doelpunten vallen nog niet. Drie ‘frisse’ wissels komen in het veld. Jelmer, Ruben en Rienk vervangen Sam, Berry en Hendrik Jan. Wat nieuw elan in de ploeg en dan begint de doelpuntenmachine weer te lopen. Ruben knalt er direct boven op en de verbouwereerde verdediger kan niet anders dan hem neerleggen. De penalty is een kolfje naar de hand van Thomas die 0-6 binnenschiet. Vlak er na een vrije trap op de rand van de zestien. Thomas schiet de bal via de paal prima binnen, 0-7. Een vlammend schot van Ruben wordt gepareerd door de nieuwe doelman. De Sylsters krijgen veel ruimte. Lars kan naar hartenlust opstomen en gebruik maken van de ruimte die er wordt geboden. Er komen veel kansen, Matthijs, Ruben, Dirk, Wesley, de mannen willen graag maar je kunt niet altijd zes gooien! De druk wordt opgevoerd voor het laatste kwartier. ‘Toskje derby’, en dan vallen de goals wel. Een goede voorzet van Lars wordt binnengeschoten door zijn maatje Matthijs, 0-8. Dan een mooie voetballende aanval: Ruben speelt Matthijs in, de voorzet is op maat en Dirk maakt de negende in de rij.

De groenhemden krijgen steeds meer pijntjes en de verzorger van dienst heeft het zweet op het voorhoofd staan. Hij merkt op bij het verzorgen van één van de spelers: ‘froeger gingen we niet so gau léggen, nee…. dan was het ‘spônske der op en weer feerder’

De nummer 1 van Nicator heeft nog een mooie actie in petto. Zowel Wesley als Ruben krijgen een zuivere panna om de oren. Het kan verkeren. Snipes wordt direct gewisseld. Keiharde maatregelen in het Sylster kamp. Sjoerd komt in het veld en gaat naarstig op zoek naar een doelpunt. Tonkje út de mûle en daar gaat hij, direct een enorme kans. Helaas, geen bingo! De 0-10 is wederom voor de jongste telg in het veld. De voorzet is weer van Lars, de kopbal van Dirk. Een klinkende overwinning, helaas tellen die ook voor maar drie punten.

Nije wike, Blija tús, dat is andere koek. Dan mot der een tandsy bij!

Komme jim ok, it is so gesellig aan de lijn!