Oer hurde wyn, rein en fuotbalje

Holwerd 1

18 november 2023 14:00

J. Zwerver

Het leven van een voetballiefhebber is meestal erg fijn. Je ziet de heren voetballers over het veld dartelen en als je eigen kleinzoon dan ook mee doet en af en toe een goaltje maakt voel je, je best gelukkig. Maar zaterdag was het wel wat anders! De wedstrijd in Ouwe Syl kon niet doorgaan, het veld was zacht en de consul was niet te vermurwen. Holwerd bedacht echter op donderdagavond dat het wel leuk zou zijn dat het doorging en dus werd een belletje gedaan naar Ouwe Syl: “by ús kin wy altiid spylje!” Zo gingen we op pad, richting Holwerd. ‘It reinde hurd mar dér jouwe wy neat om’, dachten ze in Holwerd. Spelers werden geprepareerd, iedereen kwam op scherp te staan en zo floot de jonge scheidsrechter voor het begin van de thuiswedstrijd van Ouwe Syl tegen Holwerd.

Blessures en ziekte zorgden ervoor dat Gerbrand, Thomas en Sipke niet konden spelen. Het was weer puzzelen voor Jelmer en Sjoerd Jan. De jeugdspelers Ruben (16 jaar) en Dirk (15 jaar) starten in de basis.

Bij Holwerd staan een aantal potige jongens in het veld die veel aardappelen eten en ws. ook nog voedzamere dan de Sylsters. Met name voor in lopen een paar flink uit de kluiten gewassen heren. Speler-trainer Piter de Jong had zichzelf ook opgesteld en in de coaching is dat best gemakkelijk. De blauwhemden stonden compact en dat helpt niet als je lekker tussen de linies door wilt voetballen. Voor de Sylsters was het vandaag geen gemakkelijke opgave. Neem daarbij de harde wind en de vinnige regen en je zult begrijpen dat het geen feestje was. In de 6de minuut komt Ouwe Syl wat ongelukkig op achterstand. De rechtsbuiten komt goed door en probeert de voorzet op Egbert Dijkstra te geven. Helaas zit de hand van Tiemen in de weg en de scheidsrechter is onverbiddelijk: penalty! Egbert Dijkstra weet wel raad met deze buitenkansjes en laat Dennis kansloos, 1-0. Ik hoor de Holwerders roepen: no ôfstán nimme, der boven op jongens! Gelukkig is roepen wat anders dan doen want 4 minuten later is het weer gelijk. Tiemen geeft een lange bal op Remco, de gelegenheidsspits lijkt te scoren maar wordt onderuit gehaald en wederom krijgen we een penalty. Tiemen komt naar voren en schiet de bal in de linkerhoek, 1-1.

Holwerd probeert daarna even aan te zetten. Gelukkig is Dennis paraat en bokst de bal weg. De Sylsters pakken daarna het initiatief. Het is niet allemaal even goed maar ‘wyn, rein en een min fjild’ helpen ook niet echt. Een actie van Dirk over links komt bij Remco, de poging gaat net naast. De daarop volgende corner van Remco wordt net niet benut door Matthijs. Een prachtige pass van Berry op de lopende man Wesley wordt doeltreffend afgerond maar de grensrechter denkt er anders over, buitenspel. De verdienstelijk spelende Sybren komt keer op keer ‘lekker’ mee op en zet daarmee de thuisclub onder druk. Kansjes van Remco en Wesley leiden tot niets, een schot van Ruben gaat over de goal. Een lange pass van Tiemen op zijn maatje Wesley wordt in de handen van de keeper gekopt.

Even meldt Holwerd zich aan het front. Dennis grijpt half in en de nr. 6 weet net niet te scoren, de bal komt op de lat.

In de tweede zien we eenzelfde beeld. Ouwe Syl is veel in balbezit maar het leidt niet tot heel veel kansen. En de spaarzame momentje gaan er net niet in. Ruben steekt Matthijs weg, het schot is aardig maar niet goed genoeg om de keeper te passeren. Een voorzet van Kees wordt door Remco naast gekopt. Sam komt er in voor Dirk. Een jongeling voor een jongeling. De jonge Van der Laan zorgt voor wat meer dreiging. Hij begint met een aantal goede acties. De eerste voorzet van Sam wordt net niet door Wesley binnen gewerkt. Jelmer komt vervolgens voor Ruben. De druk wordt opgevoerd. Een vrije trap van Remco moet ingekopt worden door Hendrik Jan maar de ervaren middenvelder mikt niet tussen de palen. Een strakke corner van Matthijs wordt door Wesley net over gespeeld. Een corner van Remco zorgt voor een prima kans voor Matthijs maar ook deze gaat er niet in, de rebound is voor Tiemen maar hij kopt naast. De Holwerder staan op omvallen, it mat no gebeure!

Een dan krijgen we toch het doelpunt! Een magistrale corner van Remco lijkt er in één keer in te zeilen maar Wesley geeft nog een laatste tikje, 1-2. ‘No trochpakke’ hoor ik trainer Jelmer coachen maar toch zakt de ploeg wat in. Holwerd moet wat en kruipt uit haar schulp. Maar de blauwhemden zijn onmachtig. Jelmer van der Dam krijgt nog een kansje om een derde doelpunt te maken maar dat was teveel van het goede geweest. It reint nog steeds, de wyn jaget en it fuotbaljen is dien, trije punten in’e bûse en gau nei de waarme kachel. Ik bin fernikkele!

Folgjende wike mat wy nei Beetgum, ik hoapje op knap waar.

Supporter Jelle