De eerste klap is een daalder waard!

Ternaard 1

23 september 2023 14:30

R Dijkstra

Sportpark De Buorfinne
De Groedse 9
9145RG
TERNAARD

De ouverture deed ons afreizen naar Ternaard. Beide ploegen zijn gedegradeerd, en beide teams begonnen met een schone leest. Beide teams hebben ook een nieuwe trainer, Yko de Boer is de nieuwe trainer van vv Ternaard en is een broer van voormalig Ouwe Syl trainer Gerrie de Boer. Bij Ouwe Syl mag Jelmer Helfferich zijn eerste schreden zetten op het trainerspad. De bekerpotjes hebben voor beide teams wisselende resultaten opgeleverd. Vandaag gaat om het echie, en beide trainers zijn uiteraard benieuwd hoe de ploegen er op staan.

Scheidsrechter R. Dijkstra fluit stipt om 14.30 uur voor het begin en dan zijn we los.  Ternaard heeft zich een ander spelstijl aangemeten. De heren proberen compact terug te zakken en hopen dan met snelheid er uit te komen. De eerste kans is ook voor de thuisclub. Een vrije trap wordt door Dennis weg gebokst maar niet naar de zijkant en dus krijgt Ternaard een rebound, gelukkig is Sipke scherp en voorkomt hij een vroege achterstand. Na de eerste minuten krijgt Ouwe Syl meer ´macht´ over de wedstrijd. Er komen kansjes. Een mooie pass van Gerbrand komt bij Sybren die met rechts net naast de goal schiet. In de 13de minuut krijgen we een makkelijk gegeven penalty. Kees, onze ‘wingback’, meldt zich in het strafschopgebied en wordt licht aangetikt. Thomas gaat achter de bal staan en scoort beheerst, 0-1, een mooie begin.

Ternaard is zoekende, weet niet precies hoe ze om moeten gaan met de achterstand. Een aantal spelers is nogal duidelijk in hun uiting tegen scheidsrechter Dijkstra om van de bewuste trap van aanvoerder Prins of Thomas maar niet te spreken. ‘It hat nergens fan!’, en toch brengt het ook wat teweeg bij de thuisclub. Een vrije trap van Jacob van der Veen belandt in de muur. Het lijkt er op dat we met de 0-1 stand gaan rusten maar dan komt Ternaard nog een keer, Gerbrand ‘stroffelt’ over de bal en deze komt totaal onnodig in de voeten van de spits. De beste man schiet eerst op de lat en vervolgens krijgt hij ook nog een kopkans en zo komt de 1-1 op het scorebord. Vlak daarna lijkt het dat Gerbrand zijn foutje weg gaat poetsen, de pass op Sybren is prima, zijn poging ook maar de bal gaat voorlangs.

Na de rust zien we ander beeld. Wesley komt in het veld voor Lars en Berry voor Sjoerd vd Schaar. Het lukt Ouwe Syl beter om de bal voorin vast te houden. Wesley wordt een duidelijk aanspeelpunt en dat komt het spel zeker ten goede. Berry komt achterin te spelen en Gerbrand schuift door naar het middenveld. De omzettingen geven direct de goede richting. Vanaf de eerste minuut in de tweede helft is het duidelijk dat de drie punten naar Ouwesyl gaan. Het begint bij een actie van Matthijs, hij zoekt de één-twee met Wesley en krijgt de bal weer terug, zijn poging strandt op de benen van keeper Wesley Plooy. De aanvallen volgen elkaar op. Een strakke corner van Thomas wordt net niet ingekopt door Wesley, een schot van de spits is in twee keer een prooi voor Plooy. En dan valt de 1-2, Gerbrand heeft een mooie voorzet in de benen en Wesley kopt binnen, 1-2. Zodra de Ternaarders achter komen sluipen de irritaties ook weer in de ploeg.  Veelvuldig wordt er geroepen om een strafschop. Af en toe komen de roodhemden er ook wel uit maar Tiemen en Berry hebben er vandaag aardig zicht op. En dan wordt het 1-3, Matthijs soleert over de rechterkant op snelheid langs twee verdedigers en de voorzet op Wesley is prima, Snipes maakt zijn tweede.

Ternaard geeft nog niet over, en kruipen meer uit hun schulp. De ruimtes tussen de linies worden echter groter maar en dat speelt de Sylsters in de kaart. Het lijkt zowaar op een offensiefje van de roodhemden. Heel veel kansen levert het niet op. Maar plotsklaps worden de Ternaarders geholpen. De scheidsrechter besluit ook de thuisclub een strafschop te geven. Aanvoerder Jan Pieter Prins schuift de bal echter naast. Het was de laatste stuiptrekking, het is op en Ouwe Syl pakt door. Een vrije trap van Remco wordt verkeerd ingeschat en de verdediger kopt in eigen goal, 1-4.

Dirk komt er in voor de geblesseerde Sybren, Ruben voor Remco en Jan voor Kees. De wissels zijn op. Dirk laat direct merken dat hij er is. De snelle buitenspeler legt de bal panklaar voor Remco die de 1-5 op het bord weet te krijgen. De Sylsters krijgen meer kansen, een grotere overwinning was zeker mogelijk. Kansen van Matthijs, Thomas en Gerbrand moesten er misschien wel in maar niet alles is raak. Al met al een prima resultaat, hier kun je verder mee, de eerste klap is een daalder waard.

Nije wike is Nicator welkom op ‘e Syl. Dan gaan we verder, jim ek?