It is tiid, blaas no mar ôf!

Ternaard 1

3 februari 2024 14:30

H. Heidinga

Zaterdag 3 februari speelde Ouwe Syl de eerste officiële competitiewedstrijd van 2024. Na twee oefenpotjes ging het nu om de puntjes. Ternaard kwam op visite. De roodhemden stonden op plek zes en Ouwe Syl staat één plaatsje hoger. Een spannend potje zou je zeggen. In de heenwedstrijd in Ternaard hadden de Sylsters niet al teveel moeite en werd er met 1-5 gewonnen. Vandaag was het anders.

Scheidsrechter Heidinga (hij leek totaal niet op ús Auke Heidinga) blies om half drie op zijn fluit en we konden los. De Sylsters misten een handvol spelers. Sjoerd, Sybren en Sipke verkozen de sneeuw van Oostenrijk boven de Bildtse klei, andere spelers als Gerbrand, Lars, Gerwin en Jacob waren geblesseerd en dus was het weer puzzelen voor Jelmer en Sjoerd. Twee jonge bazen Sam (16) en Dirk (15) starten in de basis. ‘Je matte roeie mei de riemen die je ha’ en dat doen de mannen dan ook. Het veld was niet al te best en dus werd vaak de lange bal gehanteerd.

Ternaard heeft zich de tactiek van trainer Yko de Boer goed eigen gemaakt. Inzakken, compact staan en hopen op snelle uitvallen van de spitsen. Een beetje saai spelletje maar wel effectief. Achterin staat de ervaren rot, Roel Hoekstra, en er wordt weinig weggegeven. Voetballend is het allemaal niet om over naar huis te schrijven maar het zorgt wel voor resultaat.

Ouwe Syl schudt de boel zelf wakker. Sipke geeft een levensgevaarlijke bal door het midden, gelukkig weet Tiemen net op tijd te herstellen. En zo moet het centrale duo van Ouwe Syl met enige regelmaat handelend optreden. Berry is ‘retesnel’ en dat helpt om eventuele foutjes te herstellen. Ouwe Syl heeft weliswaar het betere van het spel maar de uitbraken van de Ternaarders zijn best gevaarlijk. Ook Kees moet een keer handelend optreden voordat de spitsen te gevaarlijk worden. Een corner wordt door Simon van der Weg ingekopt, Dennis redt bekwaam. Dan lijkt Wesley de openingstreffer te maken. Hij komt uitstekend door, passeert twee man, en komt ‘één op één’ voor keeper Plooy uit. De keeper is kansloos op de poging van Wes, helaas komt de bal op de paal. ‘Dat hie mear fertsjinne!’

En dan is het wel raak. Een goede corner van Sam komt voor de voeten van Tiemen die wel raad weet met zulke kansen, hij legt hem in het netje, 1-0. En no trochsette! Dirk en Sam komen samen goed door, Sam legt af op Thomas maar ipv op rechts moet de spits met links afronden en dat lukt net niet goed genoeg. Een vrije trap van Hendrik komt op de kop van Wesley, helaas gaat deze poging net naast. Net voor rust lijkt Ternaard de gelijkmaker te scoren maar Tiempie denkt er anders over. Voor de derde keer gooit hij de ‘kop der feur’, de kans smoort. Tiid foar kofje en thee!

In de tweede helft moet Kees er af, Jan Koelmans komt in het veld. Ouwe Syl is wat dominanter maar de verschillen zijn niet zo groot. Het is rommelig. De ongelukkig spelende Matthijs sleurt wel maar mist vandaag precisie. Zijn actie leidt tot een corner. Sam neemt de bal en HJ krijgt een schietkans, de bal smoort en nu mag Tiemen aanleggen voor zijn tweede maar ook zijn poging gaat over. Ouwe Syl probeert, is ook wel op zoek naar de tweede treffer maar het lukt net niet. En ja, als je zelf niet scoort kan je het deksel op je neus krijgen. In de tegenstoot komt Ternaard er snel uit, er ligt wat ruimte achter de laatste linie en Germer van der Weg en Jacob van der Veen weten er wel raad mee. Messcherp weet Jacob de gelijkmaker te produceren, 1-1. Fertsjinne?…..net echt, mar dat telt net! Wy matte op nij oan ‘e slag. En dat duurt gelukkig niet lang. Het lijkt of de Ternaarders nog een beetje in de wolken zijn. De eerste beste aanval, de buitenspelval deugt niet en Thomas komt door. Keeper Plooy staat verkeerd en Thomas mikt eenvoudig raak, 2-1. No beethâlde!

Beide teams beginnen te wisselen. Dirk gaat er uit voor Ruben. En even later Sam voor Jelmer. De Ternaarders voeren de druk op. Ze moeten wel om een resultaat te halen. En de mannen komen af en toe ook gevaarlijk door. Laurens Kramer schiet voorlangs. Een corner wordt door Dennis gepareerd. Er volgen wat gele kaartjes. Heidinga drukt steeds meer zijn stempel. De grensrechter van Ternaard is er klaar mee en gooit zijn vlag weg (dat is nooit handig…..) en zo lopen de gemoederen op. Het lijkt met een sisser af te lopen, it is no dochs wol tiid? Ik kijk op mijn klokje, ja tijd constateer ik. ‘Blaas no mar ôf!’ Maar de scheidsrechter laat nog even doorgaan. De Sylsters blijven niet rustig, ipv gewoon te voetballen gaan ze mee in het gedoe. Ballen wegtrappen waar het onnodig is. Overtredingen die niet hoeven. En dan in de aller-, allerlaatste minuut een ingooi. Blaas no ôf scheidsrechter! De bal wordt ingegooid, doorgekopt en dan staat Jan Pieter Prins wel erg vrij om de kop tegen de bal te zetten, 2-2.

En dan blaast de scheidsrechter ôf, krekt te let!

Nije wike wér fierder, dan tsjin Nicator. Komme jim ek?