Wedstrijdverslag Ouwe Syl 1 – CVO 1

CVO 1

14 oktober 2023 14:30

S Visser

Vrijdagavond, ik voel de spanning al wat komen. Saapke merkt het ook mij, wat ben je onrustig zegt ze. `Ach ja, morn foetballe nou, it gaat der om, het is MATCHDAY!’  Na al die jaren hef ik ´t nag steeds. Ik foel de spanning, it is aans dan aans. Ik slaap feul minder goed, en at it saterdeg is dan hef ik der sin an. De derby, wat fijn dat duzze derby weer speult wurdt.

Het is een wedstrijd met extra lading. Twee buurclubs die steeds meer op zoek zijn naar verbinding. Het gaat steeds beter. De jeugd speelt soms in Vrouwbuurt, soms in Oude Bildtzijl. Het is fijn dat dit gebeurt, op zoek naar een gezamenlijke toekomst, rode shirts en gele broeken of andersom, wie zal het zeggen?

Vandaag, 14 oktober mag het weer. Scheidsrechter Sander Visser uit Leeuwarden heeft de eer om deze wedstrijd te fluiten. Ook voor hem een hoogtepuntje denk ik.

Het is geel tegen rood, het is Ouwe Syl tegen CVO.

Beide ploegen zijn redelijk compleet, alleen Dennis Riemersma van de gasten ontbreekt wegens een blessure. Het is half drie, en onze mannen zijn direct wakker, ze hebben bij geleerd, Ouwe Syl start furieus, klapt er boven op. We krijgen direct twee corners, een kopbal van ‘myn pakeségger’ Wesley gaat net naast. Er wordt fel gestreden, beide teams steken er veel energie in. En dan komt Alfred Theodore plotseling goed door, de linksback snijdt door de linies heen en gelukkig is Dennis in blakende vorm. Hij stort zich op de bal. Dan krijgt Ouwesyl een mooie aanval over rechts via Kees en Sybren krijgt Thomas een serieuze kans, vanaf een meter of zestien schiet hij maar Gerrit Lieuwe wil nog geen ‘belies jaan’. Maar dan moet hij toch vissen. Matthijs krijgt het op zijn heupen en in de 20ste minuut schiet hij de bal van een meter of 25 over Gerrit Lieuwe heen, de bal vliegt een beetje gedragen door de wind, in het kruis, 1-0. ‘Dat is een moaie opstekker!’ Ouwesyl krijgt meer en meer het heft in handen. Een vrije trap van Gerbrand wordt door Gerrit Lieuwe uit zijn goal geranseld. Het wordt wat rommelig, wel veel goede wil maar weinig goed spel. Even laten krijgt Sybren een kans op een presenteerblaadje. Wesley omspeelt keurig de keeper op de linkerkant en speelt de bal op Sybren, een lege goal voor hem, dit moet lukken. Een indrukwekkende sliding van Rick Spoelstra voorkomt een doelpunt en in tweede instantie schiet Van der Schaar naast de goal. Een vrije trap van kapitein Thomas draait prima richting de goal maar de keeper is op zijn post. Vlak voor rust breekt CVO er nog een keer uit, Berry kiest voor een handige onderbreking van de aanval, een gele kaart is de prijs voor deze actie. De Sylsters staan er goed op, de verdedigers geven weinig weg. Tiemen en Berry heersen in het centrum en spelen een sterke pot. In de tweede helft brengen Jelmer en Sjoerd-Jan Remco voor Lars. We zijn nog niet zo lang onderweg en het lijkt er op dat de puntjes in Ouwesyl blijven. Het is Kees die Wesley prima wegsteekt, en een goaltje maken kan mijn klainseun wel, hij stift de bal fraai over de keeper, 2-0.

CVO krijgt wel een paar kansjes maar ze zijn spaarzaam vandaag. Het is Oude Leyester Jesse Stienstra die alleen op Dennis afgaat maar wederom wint onze keeper deze confrontatie, Kees komt helpen en neutraliseert dit gevaar. Trainer Meester Gerrit gaat wisselen: Niels Hekkema en Richard Torensma komen voor Jesse en Alfred in het veld. Trainer Jelmer reageert, Dirk komt voor Sybren en Jan voor Kees. Even moeten we herpakken. De ‘goaltsjegetter’ Nick Krol ruikt zijn kans, zijn kopbal gaat net voorlangs. Daarna een vrije trap weer voor Nick, maar Dennis heeft vandaag geen zin in vissen, ook deze bal is een prooi voor de Sylster keeper. Ruben van der Leij dan, zou hij de aansluitingstreffer maken? Hij omspeelt Dennis maar Tiemen brengt redding met een scherpe sliding op de bal.

Daarna pakt Ouwesyl wederom de regie. Een schot van Matthijs gaat maar net naast, dan een strakke corner van Remco, Tiemen kopt hard over. Sjoerd en Sipke komen er in voor Gerbrand en Wesley. De 3-0 hangt in de lucht en Remco maakt hem. Een mooie aanval via Sipke en Matthijs, Matthijs legt de bal klaar en Remco schiet de bal onberispelijk binnen vanaf de zestien, 3-0. En dan is de koek nog niet op. De 4-0 komt ook op het scorebord en wel door de 15-jarige Dirk Boonstra. Een voorzet van Remco wordt knap binnengeschoten. Dirk heeft de snelheid van Ome Jouke en dan ben je dus rete-snel. Een wapen dat je kunt gebruiken en dat perspectief biedt voor de toekomst. Ouwesyl behaalt een terechte overwinning. CVO toont veel goede wil maar was met name aanvallend onmachtig.

En met mij gaat it nou arig beter, myn cluppie het wonnen, it waar MATCHDAY en dat he wy weten. Prachtig werk jongens, ik bin och so blij met jim en Saapke ok hoor. Wij kinne fanaven heerlijk slape! Op saterdeg 28 oktober treffe wy SSS út Marsum, binne jim der dan ok bij?

Supporter Jelle

Foto's: Bertus Dijkstra