It mat wat pittiger heren!

SSS'68 1

28 oktober 2023 14:30

J.J. Bos

Sportpark Unia
Riemer Veemanstrjitte 38
9034HC
MARSUM

Rond een uur of twee komen we aan op Sportpark Unia in Marssum voor de competitiewedstrijd tegen Sport Staalt Spieren. De mannen uit Marssum winkelen regelmatig in de grote stad en  steevast komen er dan wel een aantal spelers over waaien. Spelers die bij het bij clubs als FVC, Zwaluwen, Frisia, Lions, Nicator en Friesland LVV niet helemaal naar de zin hadden worden warm ontvangen bij SSS 68. Langzaam maakt de club stapjes naar boven. Bivakkeerde de club veelal in de onderste regionen, de laatste jaren komen ze boven drijven en doen de heren mee om de bovenste plaatsen. Vorig seizoen miste SSS 68 promotie door verlies in de nacompetitie.

In de spits bij de Marsummers vinden we nummer 9. De ietwat kalende speler geeft SSS net iets meer pit. We noemen hem Keimpe en hij blijkt een goed gevoel voor de juiste plek te hebben. Vooraf kijk je door de spelerslijst van SSS en zien we dat onze vriend Keimpe er al zes in heeft liggen. Het lijkt mij dan zaak om hem in ieder geval een beetje in de gaten te houden. En wie komen we ook tegen op het sportpark? Juist, Bram Exoo, de man die als scheidsrechter zo hard op zijn fluit blies is nu de vaste grensrechter. Vier over half drie gaan we los. In het begin zien we het spel op en neer gaan zonder duidelijke kansen. Het eerste schotje is van Sybren maar de poging van de jonge aanvaller mist kracht. Dan een gevoelig stiftje van Remco over de keeper maar ook net over de lat. SSS probeert af en toe ook een vuist te maken, gelukkig is Sipke alert. In de eerste vijftien minuten is Ouwesyl de betere partij. Matthijs probeert door de verdediging te slalommen maar wordt neergelegd. De vrije trap van grote broer Thomas kust de buitenkant van de paal. Vlak daarna komen de Sylsters op voorsprong. Een corner van Remco wordt gepareerd door de keeper maar hij laat de bal pardoes vallen, Matthijs staat er toch en is er als de kippen bij om binnen te tikkken, 0-1. We hebben een half uur gespeeld. ‘Hatsee’ hoor ik roepen ‘no trochpakke’, maar niets blijk minder waar. In plaats van alert te zijn staan de Sylsters te slapen. SSS trapt af en komt goed door aan de linkerkant, Kees heeft de broek vol, de voorzet die komt gaat uiteraard naar Keimpe die ook zo ‘vrij als vogel’ staat, en ja dan kan een spits van zijn kaliber wel een doelpuntje maken, 1-1. Echt jammer, it mat wat pittiger heren! SSS 68 pakt even het initiatief. De rechtsbuiten speelt Gerbrand uit en de voorzet wordt maar net gemist door Keimpe. En vrije trap van Remco over 20 meter wordt vrij eenvoudig gepakt door de keeper van de blauwwitten. Daarna wederom een kans, nu een voorzet vanaf links en weer is Keimpe er als de kippen bij, hij schiet maar net over. Vlak voor rust krijgt Wesley nog een prima kans, hij wordt aangespeeld door Hendrik, Snipes speelt de laatste man uit maar het schot met links gaat net naast. Het is rust, een goed moment om te herpakken. ‘Der mat mear pit in’ zullen Jelmer en teammanager-voor-één-dag, Berry Miedema, gezegd hebben.

In de tweede helft komt ook Jordy Groen in het veld. In een ver verleden heeft deze lange aanvaller Ouwesyl ook weleens geplaagd. Hij meldt zich direct aan het front, gelukkig gaat zijn schot naast de goal. We zien wat spelers hinkelen, er wordt gewisseld. Sjoerd vervangt Kees die al een gele kaart had gekregen. Een corner van Thomas wordt voor gekopt, Sybren schiet net over. Ouwesyl ontwikkelt meer druk, en krijgt de opdracht om door te stappen. Matthijs komt steeds makkelijker los van de rechtsback en speelt hem af en toe hoorndol. Een schot van de jongeling wordt in twee keer gepakt. Het spel gaat wel wat op en neer. Keimpe zorgt voor het gevaar voor in bij SSS. Hij speelt Gerbrand uit, gelukkig blokt Berry, de volgende corner gaat gevaarlijk voorlangs. Sjoerd laat zich meer en meer gelden en doet dat prima. Een voorzet van de jongste vd Schaar kan net niet afgewerkt worden door broerlief Sybren. Sipke heeft last van een blaar en wordt vervangen door de rappe Dirk. Wie weet kunnen we van hem wat vuurwerk verwachten? Ruben komt er voor Remco die ook hinkelend van het veld gaat. Drie youngsters in het veld die alle drie al 90 minuten hebben gebald. Dat kan bij Ouwesyl en is ook een kracht van ons cluppie. En het gaat goed met de heren. Ze zorgen voor nieuw elan maar ook nu mag het nog wat pittiger. De Sylsters zetten aan, Matthijs speelt de rechtsback voor de zoveelste keer uit en bezorgt de bal bij Wesley, ‘dizze mat der in’, maar nee nu gaat de bal over de goal. Een schot van Gerbrand wordt gepakt. Ruben speelt Wesley in maar het schot is een prooi voor de keeper. Een kans met links van Matthijs. De actie is prima maar hij moet wat rustiger worden voor de goal. De wedstrijd loopt op zijn eind. Het blijft bij 1-1. Zoals ik begon: it mat wat pittiger, een bytsje mosterd derby dat soe wolris helpe kinne. En ja bij SSS daar loopt Keimpe en ja zijn achternaam is MOSTERD, hij heeft er nu 7 in liggen!

Nije wike tús tsjin Wardy, komme jim ek, dat wurdt fést wer moai.